Tinselflickans arkiv

TV-tips

Sitter och kollar på Gynekologen i Askim. Faktiskt rätt rolig serie.

Och så snörpte hjärtat till när de tog upp ämnet ofrivillig barnlöshet. En kvinna som gått igenom flera missfall och undersökts. Så vill de att mannen ska undersökas. Han är jättesnäll mot sin fru fram till dess att hon langar fram ett plaströr som hon vill han ska lämna ett prov i. Då slår han bakut.

Det är inget fel på nån i min släkt och dessutom vill jag inte hålla på med sånt där onaturligt tjafs! Blir det inget så blir det inget.

Skriker han. Och flyr.

Det är inte likt min verklighet, inte alls. Men säkert många andras.

Postat i:Barnlöshet

No Responses Yet

  1. Lillan skriver:

    Min man och jag satt och pratade med ett kompispar till oss och det här med utredningar kom upp – maken brukar ju ofta skämta om allt som har hänt oss genom åren… Hursomhelst så sa killen i paret att det var tur att DE inte hade råkat ut för samma problem som vi, för då hade de inte haft några barn – han skulle helt sonika ha vägrat att genomgå minsta undersökning… Jag vet ju förstås inte om så hade blivit fallet om frågan hade aktualiserats, men det låter väldigt tragiskt!

  2. MOE skriver:

    Ja, jag tänkte samma sak när jag såg det. Varför är det oftast männen som vägrar göra sin del. Vi kvinnor förväntas lägga benen i vädret och bli undersökna här och där. Allt mannen behöver göra är at lämna ett ynka rör med vätska, som de dessutom kan ”producera” privat.

    Jag lider med de kvinnor, vats män tänker så här. Verkligen. Tur jag inte behövde övertyga min egen. Vi skrattade faktiskt åt eländet när röret kom hemskickat med posten. 🙂

  3. Stella skriver:

    Är det verkligen så?
    När det väl kommer till kritan – barn eller inte – är män mer benägna att vägra undersökning, provrör, forskningsframsteg eller är det bara snack?

    Är det för att man kan se hur simmarna uppför sig = få skulden och att självkänslan inte räcker till? Hos en kvinna är det fler delar som kan ha defekter, som kan ställa till det.

    Karlarnas in-sats är i denna värld så liten rent undersökningsmässigt;-)…

    Ang undersökningarna berättade en väninna att hennes man hade reagerat starkt när hon skulle efter ett missfall undersökas med en ultraljudsstav. Han tyckte att det var obehagligt. För båda.
    Jaa, jag vet inte hur många stavar jag fått i mig – är i det avseendet mycket lösaktig…

  4. Anonymous skriver:

    Praktiserar på gynmottagning just nu, vi skrattar så vi tjuter när vi diskuterar ”Gynekologen från Askim”. Otroligt rolig serie med vissa tragiska inslag.

    /Anette.

  5. Anonymous skriver:

    Men om hon har haft missfall, så kan hon ju bli gravid med makens spermier. Så då finns det ingen anledning att han ska undersökas. Det där var en dum miss av TV!

    Angående att männen ofta inte vill, så stämmer det. De vill ofta inte gå igenom varken förnedrande spermaprov eller adoptionsutredningar. Ofta skulle de till och med föredra ett barnfritt förhållande. Men kvinnan driver på.

    Sådant är inte juste mot någon – varken mannen eller det barn som kanske blir.

  6. meningsfull skriver:

    Jag kollade in serien på nätet efter att ha läst här. Den är ju väldans rolig! Skrattade gott flera gånger.
    Men jag undrade också om det som en skriver här i en kommentar: om hans spermier nu är så dåliga, hur kan hon då ha fått missfall? (Eller blev hon aldrig gravid på riktigt någon av gångerna, som gynekologen antydde?)

  7. Tinselflickan skriver:

    Jag tror att det var ofostriga graviditeter, faktiskt. Men jag tittade inte så noga, hajade bara till när mannen slog ifrån sig.

    Anonym: Förnedrande spermaprov? Hur förnedrande är det att runka i ett plaströr jämfört med att få en ultraljudsstav i underlivet titt som tätt? Vill de inte så vill de inte och då får de säga det. Men är de beredda att låta kvinnorna genomlida en massa utan att genomlida något själva signalerar det bara rädsla i mina ögon.

  8. Anonymous skriver:

    Jag menar att det oftast är kvinnorna som vill ha barn. Att männen tycker att det lika gärna kan vara, om det nu inte går på det gamla vanliga sättet.

    Om kvinnan tjatar till sig fertilitetsbehandlingen fast mannen hellre skulle lägga dom pengarna på en semester i Thailand, så är det väl inte hennes fel om hon får ont eller känner sig förnedrad av nämnda behandling..?

  9. Tinselflickan skriver:

    Av de par jag känner är det båda som vill. Om kvinnan måste ”tjata” till sig en fertilitetsutredning så ska hon nog inte skaffa barn med den mannen.

  10. Stella skriver:

    Med risk för att låta drastisk – om man i ett förhållande har så oliks livsmål som val mellan IVF = göra barn ihop eller en thailandsresa har inte förhållandet en chans.
    Tror inte att det är speciellt vanligt, har man kommit så långt som till IVF är man oftast mycket motiverade.

Kommentera

Besökare

  • 142,522 besökare

Om mig

Jag började blogga om barnlöshet och ivf i oktober 2004. Men ett antal försök och en skilsmässa senare har det hänt en del och nu är jag inne på min andra styvfamilj. Bloggen lever vidare men spretar åt olika håll. Vill du läsa mina skyddade inlägg mailar du mig några rader om dig själv och varför du anser att just du ska få läsa mina innersta hemligheter.

Kontakt

