Tinselflickans arkiv

Frivilligt och ofrivilligt

Jag funderar kring epitetet ofrivilligt barnlös.

Nu är ju vi fortfarande barnlösa. Och kommer antagligen så att förbli.

Men just nu är vi det ofrivilligt. Fast frivilligt samtidigt. För vi gör inget åt det längre. Bara accepterar läget. Även om vi inte riktigt gillar det.

Fast min man tror fortfarande att jag ska bli spontant gravid. Det tror inte jag.

Frivilligt ofrivilligt barnlös alltså.

Postat i:Livet

No Responses Yet

  1. Kapybaran skriver:

    hmm… intressant fundering.
    ord, och hur vi använder dem, är viktiga.

  2. Helga skriver:

    Jag kommer att tänka på en bok som jag läste för några år sedan, Sweet Grapes heter den (som i motsats till sour grapes eller sura rönnbär). Undertiteln är något i stil med how to overcome infertility and start living a child-free life.

    Leva barnfritt alltså. Välja det man från början inte valde. Ärligt talat har jag aldrig riktigt fattat hur de tänkte (men så gick vi ju över till adoption också) men tyckte ändå att boken var bra! Har förresten skrivit mer om den på min blogg, etikett Böcker (reklam, reklam).

  3. Johanna skriver:

    Oj, svårt det där. Jag vet inte om jag nånsin kommer klara av att bli frivilligt barnlös. Visst finns tankarna på att det kanske blir ett liv utan barn. Men frivilligt blir det ju inte. Det blir psyket som sätter gränsen för hur länge vi orkar försöka med olika behandlingar.

Kommentera

Besökare

  • 142,586 besökare

Om mig

Jag började blogga om barnlöshet och ivf i oktober 2004. Men ett antal försök och en skilsmässa senare har det hänt en del och nu är jag inne på min andra styvfamilj. Bloggen lever vidare men spretar åt olika håll. Vill du läsa mina skyddade inlägg mailar du mig några rader om dig själv och varför du anser att just du ska få läsa mina innersta hemligheter.

Kontakt

