Tinselflickans arkiv

T T T T T

Uppsugningsförmåga: T T T T T
Inte för att den ”suger” upp något men det är det de alltid tjatar om i tampong- och bindreklamen. Har man satt i den rätt kommer det inte ut en endaste droppe. Och det ryms mycket i den.

Känsla: T T T T T
Den känns inte alls. Den lilla piggen längst ner kan behöva klippas ner för den kan vara störande men min passar jättebra.

Användbarhet: T T T T T
Det som jag tycker är bäst med menskoppen är att man inte behöver – som med en tampong – byta varje gång man går på toaletten eller tänka på snören som hänger ner. Du kan bada med den, duscha i en offentlig dusch, träna – du störs inte av den. Och den håller i cirka 10 år.

Insättning och uttag: T T T
I början är det lite svårt att få grepp om hur man sätter in och tar ut men under första menscykeln, speciellt om man tar ut, tömmer och sköljer av den lite oftare, hinner man lära sig. Nackdelen är att man kommer väldigt nära sin mens, kan bli blodig om fingrarna och för den som är äckelmagad kan det nog kännas läbbigt. För egen del insåg jag att det räckte att ta ut och skölja av den två eller tre gånger per dag.

Ekonomi: T T T T T
Det finns olika sorters menskopp och de kostar lite olika, mellan 260 och 300 kronor. Om man räknar ut hur mycket tamponger/bindor man använder under tio år är det en rejäl besparing man gör.

Miljö: T T T T T
Alla bindor och tamponger som slängs bidrar till det stora sopberget, för att inte tala om vad som händer om man spolar ner dem i toaletten. Som sagt – räkna ut hur mycket du använder på tio år och gångra sen med antalet kvinnor som använder mensskydd. Plötsligt känns det som om alla kvinnor borde tvingas till att använda menskopp, eller hur?

Länk till sajten: M-kopp

Postat i:FET och IVF

No Responses Yet

  1. Tilda skriver:

    Det låter toppenbra. En liten fråga jag får när jag läser om detta är hur man undviker att få bakterier i den, kan man koka den inför varje mens kanske? Jag ska läsa på lite mer 🙂

  2. Anonymous skriver:

    Nu blir jag nyfiken. Kan man ha den när man sover? Måste man tvätta den mellan gångerna? Finns det risk att det skvätter ut blod på toagolvet i samband med byte? Hoppas du har tid att svara. Detta låter som något för mig.
    /Mammut

  3. Umeboshi skriver:

    Det var inte nådigt vilka utförliga recensioner! Jag antar att du är nöjd..? 😉

    Och jag smyger in lite svar: tömmer man koppen i toan så skvätter inget ut, skölja den mellan var gång ska man göra och desinficera antingen genom kokning eller med ytdesinficeringsvätska 🙂

  4. Tinselflickan skriver:

    Japp, jag är nöjd.

    och ja mammut, man kan sova med den.

  5. Catharina skriver:

    ”mellan var gång” – är det mellan varje tömning eller varje menscykel..?

    Att hålla på och koka den varje gång man byter låter ju urjobbigt.

    Nä, jag skulle inte våga ta risken att stoppa upp bakterier ”där”, som sedan förökar sig och förökar sig i en massa timmar med mensblodet som näringslösning…

    Och detta trots att jag inte ska ha fler barn; jag skulle inte våga ta risken att få en infektion ”där” ändå…

    Jag föredrar bindor: då rinner allt ut ur kroppen.

  6. Tinselflickan skriver:

    Nämen jisses.

    Jag tror vi har förstått det vid det här laget.

  7. Jamis skriver:

    Coolt! Tack för recensionen! Jag blir ju nästan övertygad ;-)!

  8. Anonymous skriver:

    Om alla kvinnor för miljöns skull skulle tvingas använda menskopp borde vi väl även vara tvugna att torka oss i arslet med högerhanden.

  9. Tinselflickan skriver:

    Det låter som en bra idé hörrudu.

  10. Anonymous skriver:

    Sorry, blev lite upphetsad i förra inlägget. Får allergi när det talas om att man ska tvingas använda ett visst mensskydd, där måste man ju få ha friheten att välja det som passar en själv bäst. Fattar ju att du inte menade riktigt så. Tycker det är bra att du utvärderar din upplevelse.

  11. Tinselflickan skriver:

    Lugnt.

Kommentera

Besökare

  • 142,614 besökare

Om mig

Jag började blogga om barnlöshet och ivf i oktober 2004. Men ett antal försök och en skilsmässa senare har det hänt en del och nu är jag inne på min andra styvfamilj. Bloggen lever vidare men spretar åt olika håll. Vill du läsa mina skyddade inlägg mailar du mig några rader om dig själv och varför du anser att just du ska få läsa mina innersta hemligheter.

Kontakt

