Tinselflickans arkiv

Preliminär recension

Alltså, jag kan bara lämna en utförlig recension när jag provat den på riktigt. Menskoppen, alltså. Men jag kan berätta lite om mina första intryck.

I går kväll var det dags för premiäråket. Så att säga. Låste in mig på toa (bonusen är här och vill inte riskera att han stövlar in när jag står och pillar mig där nere. Det kan säkert skada honom för livet) och läste instruktionerna noga. Mycket noga.

Menskoppen är som en äggkopp i silikon med en liten pigg nertill. Böjlig men ändå rätt tjock. Det första man ska göra är att trycka ihop kanterna och sen böja den till ett u (om du inte fattar vad jag menar får du gå in och kolla på deras hemsida, jag har länkat till den här någonstans). Sen ska den böjda delen in i slidan.

So far so good.

Menskoppen ska inte upp så långt som en tampong eller pessoar (pessar? Hm. måste kolla stavningen. Eller inte). Piggen som sticker ut ska vara max en centimeter innanför slidans mynning. Så jag placerade den typ där.

Sen kommer sista instruktionen. Nyp tag i menskoppens lägre del (det vill säga, det som finns ovanför den lilla piggen) och vrid ett halvt eller ett helt varv. Går inte det sitter den inte ordentligt, och det läcker. Så man kan liksom inte skippa den här biten.

Men hörni. Hur rymligt tror de här människorna att det är därinne?

Jag gjorde några tappra försök. Nöp tag i menskoppens lägre del men – och ursäkta mig men jag kanske är felbyggd – fick mest tag i mig själv vilket var inte så lite obehagligt. Fick ett hysteriskt utbrott av fnitter vilket omöjliggjorde ett omedelbart nytt försök att vrida. Tog liten paus.

Efter ytterligare några försök fick jag äntligen tag och kunde nypa åt de lägre delarna. Då uppstod nästa problem. Med armen och handen i det läget är det nästintill omöjligt att vrida någonting ens ett kvarts varv. Och vid det här laget hade menskoppen åkt upp en bit. Jag fick ännu ett par fnitterutbrott. Sen panik. Hur fan får man ut den här saken?

Lite lätt hysterisk tog jag tag i den där piggen (och mig själv men det sket jag i vid det här laget) och drog. Läste inte instruktionerna ordentligt så kroppen stretade emot.

Tinsel vs Menskopp 0-1.

Fnittrade till igen och satte mig för att läsa hur man ska göra. Jaha, man skulle krysta. Som när man tömmer tarmen. Ja det låter ju fräscht.

Men det gick bra.

Tinsel vs Menskopp 1-1.

Och menskoppen hade fungerat i de typ tjugo minutrarna den var fånge i min kropp. Inte en droppe utanför, allt hade samlats i koppen. Och jag hade inte känt av den ett dugg.

Men jag vågade faktiskt inte göra om alltihopa en gång till och gå och lägga mig med koppen i, kände att jag antingen skulle drömma mardrömmar eller inte sova alls.

Men i morse, serni. Då körde vi favorit i repris. Och snart ska jag kolla om den funkar. Just nu är jag lite orolig över hela utplockningsförfarandet. Hysteriskt fnitter från jobbtoalett kan ge upphov till rykten och/eller konstiga frågor. Men man måste ju testa.

Om några dagar får ni en bättre recension.

Postat i:FET och IVF,

10 Responses

  1. Tilda skriver:

    Jisses vilket äventyr 🙂 Men det låter som en grymt smart grej! Kram på dig och kör hårt

  2. Anonymous skriver:

    🙂 vilket äventyr! Hoppas att det blir du som går vinnande ur fajten!

    Kram Agapanthus

  3. Lena skriver:

    *asgarv* Förlåt, jag förstår att det är jobbigt men du beskrev det så roligt. 🙂

  4. Tinselflickan skriver:

    Jag tror att jag kommer vinna. Det känns så.

    lena: Det var lite meningen. Jag tyckte ju själv det var roligt. =)

  5. Lillan skriver:

    Jag tror att jag skrattar ihjäl mig! Det låter ju onekligen KUL att ha menskopp och det var ju inte igår det var roligt med mens, precis 😉

  6. Anonymous skriver:

    Vad kul att läsa om dina erfarenheter med menskoppen… Jag har precis skaffat en och ska prova för första gången inom bara några dagar! Nu vet jag vad jag har att vänta…

  7. Pia skriver:

    Hmmm…låter onekligen som om man behöver vänja till sig…men ändå, bra i teorin…fast jag skulle nog också ha svårt att inte få hysteriskt fnitteranfall på toa när jag skulle lära mig använda den…:p

  8. Theres skriver:

    Du lyckades verkligen få mig att skratta! Vilken förklaring! Nu känns det som om jag också måste införskaffa mig en kopp. ti hi.

  9. Hanna skriver:

    jag har en menskopp sen nästan ett år tillbaka och första och andra gången var riktigt kluriga, men nu fungerar den hur bra som helst. jag fick klippa av delen längst ner, den lilla piggen, ett par gånger tills den blev bra och passade mig, annars låg den liksom och skavde.
    när det gäller roterandet har det aldrig varit något problem för mig, bara man nyper tag tillräckligt hårt.

Kommentera

Besökare

  • 142,522 besökare

Om mig

Jag började blogga om barnlöshet och ivf i oktober 2004. Men ett antal försök och en skilsmässa senare har det hänt en del och nu är jag inne på min andra styvfamilj. Bloggen lever vidare men spretar åt olika håll. Vill du läsa mina skyddade inlägg mailar du mig några rader om dig själv och varför du anser att just du ska få läsa mina innersta hemligheter.

Kontakt

