Tinselflickans arkiv

Troende

Jag har ju alltid trott att akupunktur kan hjälpa, även om jag inte förstått varför. Jag har inte känt till så mycket om akupunktur tidigare, så det är väl en del i problemet.

Nu är jag överbevisad. Inte om att jag är ”botad” på något sätt utan om att den faktiskt kan vara bättre till och med än den vanliga läkarvetenskapen.

Under mitt första besök hos akutanten fick jag gå igenom mitt livs sjukdomshistoria. Allt om vilka sjukdomar jag hade som barn och vad jag drabbats av på senare år, till hur ofta jag går på toaletten och min ljudöverkänslighet.

Sen berättade hon för mig att jag var mörkrädd (bland annat). Något jag redan visste – men inte att det fanns ett samband mellan allt det där.

Och det är just sambandet som övertygar mig. Hon tittar på allt. Allt. Trötthet, hur jag ser ut i huden, min andning, om jag har mycket slem i luftrören eller ej. Och pratar sen om mina äggledare.

Jag har sedan jag var ungefär 13-14 lidit av astma och överkänslighet. Jag nyser ofta och är jämt täppt i näsan. När jag är förkyld får jag ofta öroninfektion. Jag hostar ofta upp slem. För att bota detta har den traditionella läkarvetenskapen gett mig kortisonpreparat efter kortisonpreparat och därmed basta. Jag har varit hos en allergiexpert som fnyst åt mina undringar om när jag kan sluta med de här kortisonpreparaten och bara skrattat när jag undrat varför jag är överkänslig och vad det betyder. För mig betyder det att jag får hösnuveliknande symtom lite när som helst. Utan att jag vet vad jag ska undvika.

Akutanten ser ett samband mellan mina igentäppta slemhinnor i huvudet och det faktum att jag inte blir gravid. Hon säger att det finns en spegling mellan slemhinnorna däruppe och slemhinnorna därnere. Det vill säga mina äggledare.

Nu låter det lite väl mycket med en spegling, men i mitt tycke är slemhinna slemhinna. Det vill säga är några av kroppens slemhinnor ur lag är det inte helt otänkbart att andra är det också.

Akutanten har fått mig att sluta med alla mina kortisonpreparat och i stället får jag ta homeopatmedicin. Inget ayurveda, jag lovar.

Än så länge funkar det så där. I och med att kroppen har fått kortison och antibiotika i många år är det mycket som ska ut. Framför allt en jäkla massa slem. Jag skulle behöva vara hemma och ta det lugnt i några dagar och lära mig hur jag ska medicinera med de här grejerna, men det har jag inte riktigt tid med just nu.

Så då och då får jag ta till min räddning, en astmamedicin som heter Ventoline. För att jag ska kunna andas över huvudtaget.

Annars har jag fått två punkter på mina armar som jag kan massera, som också underlättar andningen. Och tro mig, det funkar.

I vissa öron kan det här låta som hokus pokus men för mig som länge velat sluta med kortison ger det i alla fall hopp. För samtidigt som akutanten preppar mig inför FET:et som vi gör antagligen i april, så ser hon förbi symtomen och försöker fixa problemet. Så att jag skulle kunna bli gravid på egen hand.

Och det har aldrig någon traditionell läkare gjort. De tittar på det område de är expert på. Öron-näsa-hals. Infertilitet. Och sen säger att de inget kan förklara men ivf är säkert en bra lösning. Eller kortisonpreparat. I hur många år är det ingen som vet. Varför är det ingen som vet.

Akutanten ser samband mellan allting och den kinesiska läkarkonsten konstaterar att mina samlade symtom (igentäpptheten, snuvan, allergin, ljudöverkänsligheten, mörkerrädslan plus lite annat smått och gott) tyder på urbalans i njurmeridianen.

Det finns hopp om livet.

Postat i:Barnlöshet,

14 Responses

  1. drutten skriver:

    Ja kineserna är minsann inte så dumma. På mina tai chi kurser nuddar vi ofta vid deras uråldriga visdom. Vår lärare är kunnig. (Svensk dock.)

    Jag och min fd sambo har gått hos en kinesisk läkare/akupunktör vid Redbergsplatsen. Är det där du går också? Hon trollade bort div smärttillstånd men var även duktig på att ”läsa av” annat i kroppen. Som man inte visste att man hade. Fullproppade med nålar satte hon sist i ”sovnålen” och så låg man där och SOV mitt på ljusa dan! Det var som trolleri.

    Jag skulle inte bli förvånad om du blev gravid mitt i alltihopa. Men om inte, så har du ju rensat ut en massa annat åtminstone!

  2. Isidor skriver:

    För inte så länge sedan slog jag upp i Nationalencykopedin vad Homeopati egentligen innebär. Det stod i princip samma sak som det gör i Wikipedian http://en.wikipedia.org/wiki/Homeopathy

    Visst har man väl visat att svullna slemhinnor är något man har i hela kroppen, men framförallt märker i näsan och halsen. Och hos oss killar, bara där.

    Själv är jag ytterst tveksam till homeopati. Det rimmar illa med min syn på naturen, men det är inte jag som ska bli frisk och man har iallafall visat att enda gången homeopati är farligt är när man låter det ersätta modern medicinsk vetenskap vid ”allvarliga sjukdomar”. Till skillnad från ayurvediska piller.

    Berätta om du upplever att det funkar.

    Och lycka till!

  3. Anonymous skriver:

    Härligt att höra! Jag har precis samma erfarenhet av kinesisk medicin, de tittar på hela kroppen och sammanhangen däri, och försöker behandla allt, istället för att titta på ett symptom och bota det men inte den underliggande orsaken.

    Jag håller tummarna!

    /Inger

  4. Mammut skriver:

    Har själv bott ett par år i Kina och har insett att akupunktur, qi gong, kinesisk massage – allt är delar i samma skola, där man påverkar kroppen med nålar eller tryck eller kroppsrörelser, och det är enligt de flesta kineser bara en smaksak vilken av metoderna man väljer. Jag tror att det funkar för att jag har sett att det funkar. Däremot homeopati (som är en helt annan skola och inte en del av den kinesiska medicinen) skulle jag själv inte välja att blanda in, men känns det som att det funkar kan det knappast vara fel! Det är verkligen inte oviktigt att återfå tron på den egna kroppen som ett komplext och fantastiskt system, där visserligen en del är knas, men ändå. Apropå slemhinnor: Jag går varje månad från knastertorr och irriterad näsa till hal och nästan svullen näsa – beroende på var i menscykeln jag befinner mig. Varje månad, utan undantag. Så jag tror din akutant är på rätt spår!

  5. Grodis skriver:

    Åh, vad spännande! Jag tror absolut att allt har ett samband. Kroppen är ju finurlig och unik i sig. Ska bli intressant att se vad detta leder till. 🙂 Kram!

  6. baby or not skriver:

    Jag är övertygad om att allting hänger ihop. Kropp, själ och ande.
    Den västerländska medicinen tittar ju ofast bara på en sak ”jaha du har ont i magen, ta det här pillret” istället för att ta reda på VARFÖR man har ont i magen.
    Jag yogar och mediterar och det har hjälpt mig att förstå min kropp bättre. Och att också MÅ bättre.
    Vi har mycket att lära om det österländska. Och visst kan man tycka att det är flummigt och hokus-pokus, men det är väl värt att pröva, det finns inget att förlora.
    Jag hoppas att detta hjälper dig att bli gravid!!

  7. Kattmamman (a.k.a. Bridz) skriver:

    Akupunktur används ju mer och mer även inom den kliniska sjukvården. Särskilt i samband med graviditet och förlossningar. Och man har på traditinoellt vetenskapligt västeländskt sätt kunnat bevisa att det har effekt.

  8. Anonymous skriver:

    Det låter så logiskt när man hör det! Jag tror stenhårt på detta. Ska prova själv. Tack för att du delar med dig av din erfarenhet!

  9. Anonymous skriver:

    appropåakupumktur så fixade det eviga urinvägr infekrioner !

  10. Astillbe (Busan) skriver:

    Jag kan inte lämna kommentar?!

  11. Astillbe (Busan) skriver:

    Hmm nu gick det visst. Får skriva om igen…

    Jag skrev att jag instämmer precis i dina tankar. Jag kände tydligt hur både akupunktur och zonterapi har hjälpt mig. Jag har märkt fysiska förändringar, men även har jag känt mig mer levnadsglad och har fått energi.

    Jag hoppas verkligen att du kommer att lyckas ihop med henne!

    Kram!

  12. Betty2 skriver:

    Jag tycker oxå att det låter jättebra och tror absolut att detta kommer kunna hjälpa! 🙂 (Gick en extrakurs under min utbildning som var lite inriktad på annan medicin än just västerländsk och det väckte verkligen mitt intresse.)

    Dock tror jag inte på just homeopati som några skrivit tidigare, har helt enkelt svårt att tro att det kan ha någon effekt – bortsett från placebo – när det är så extremt utspädda lösningar det handlar om. MEN om det hjälper dig är jag givetvis jätteglad för det! 🙂

    Lycka till med behandlingen och ert kommande FET!

  13. Lena skriver:

    En kompis har gått på tarmsköljning (jätteäckligt jag vet) och hon berättade om en annan vän till henne som haft hjärtproblem enlligt läkarna i flera år och fått stark amediciner osv. Hon gick på TS och kvinna berättade att hon hade parasitbon i tarmarn asom de sköljde ut efter den 3-4 gången eller nåt och hon har blivit mycket bättre. Så pass bra att hon slipper sin hjärtmedicin och har blivit av med flera symptom. enligt hon TS-kvinna så är hon inte ens hjärtsjuk utan det är symptom för att hennes kropp inte var renad.

    Jag tror stenhårt på alternativ medicin.

  14. erika skriver:

    Drutten: vad hette hon vid redbergsplatsen? har hört om henne, har hon websida/något nummer?
    TACK!!!!
    erika

Kommentera

Besökare

  • 142,589 besökare

Om mig

Jag började blogga om barnlöshet och ivf i oktober 2004. Men ett antal försök och en skilsmässa senare har det hänt en del och nu är jag inne på min andra styvfamilj. Bloggen lever vidare men spretar åt olika håll. Vill du läsa mina skyddade inlägg mailar du mig några rader om dig själv och varför du anser att just du ska få läsa mina innersta hemligheter.

Kontakt

