Tinselflickans arkiv

Drottningen av dåligt samvete

Jag är världsmästare på att ha dåligt samvete. Hela tiden, jämt.

Till exempel har jag extremt dåligt samvete över att jag nuförtiden inte hinner kika runt på alla mina barnlösas vänners bloggar, krypiner och alltvaddetheter, och peppa och stötta så mycket som jag vill. Hinner inte skriva några inlägg, hinner knappt svara på såna som jag får.

Annat bloggrelaterat dåligt samvete – jag hinner inte svara på allas kommentarer här alltid. Mitt liv har förändrats rätt radikalt i och med mitt nya jobb så det blir att jag sitter på helger eller kvällar och skriver det jag hade velat sagt tre-fyra dagar tidigare.

Första året av vår barnlöshetskamp – nästan innan jag visste att vi var inne i en kamp – hade jag ständigt dåligt samvete för att jag såg fram emot en fest (till exempel mitt 30-årskalas) och hoppades att jag inte skulle vara gravid då, för att jag skulle kunna dricka lite champagne/några drinkar tillsammans med alla andra. Jag har faktiskt fortfarande så dåligt samvete för att jag då och då hoppats att jag inte skulle vara gravid vid ett visst tillfälle (gäller även semestrar och sånt) att jag ibland tror att det påverkat våra chanser att verkligen bli gravida*.

Och så har jag dåligt samvete för att jag jämt glömmer att ta mina folsyretabletter. Jag vet inte vad det är med mig – jag vet att jag ska äta dem men ändå glömmer jag. Akupunktören ordinerar en tesked nypressad citronsaft varje morgon och där står jag klockan 6.45, klämmer och skär och har mig och hela ansiktet skrumpnar ihop men en liten tablett kan jag fan inte komma ihåg att stoppa i munnen…

Så var det det där med träningen. Som jag inte har lyckats komma igång med riktigt. Alls, egentligen. Tror jag tränade sammanlagt åtta gånger hela 2006. Kanske tio.

Listan kan göras lång.

Fast akupunktören som jag numera även klassificerar som klok gumma samt knasig mumbojumbomänniska** har sagt att jag inte ska ha dåligt samvete över det jag inte gör utan vara stolt över det jag gör. Så snart ska jag sätta mig och göra en lista över allt som jag är stolt över att jag hunnit med trots att jag är så upptagen.

Så fort jag hinner.

* Om det var någon som hängde med i den svängen ska ni ha en eloge. Jag fattar knappt själv vad det är jag skriver. Men jag menar att jag har dåligt samvete för att jag velat vara ogravid, och tror att min önskan har gjort att jag nu förblir ogravid.

** Jag tänker inte roa er med att återge anledningen till att jag ska ta en tesked citronsaft varje morgon. När akupunktören berättade varför lät det hur bra som helst – självklart rent ut sagt. Men när jag återgav det hela för en arbetskamrat i dag låt det som rena rama pajaserierna. Jag nöjer mig med att konstatera att det knappast kan vara farligt och funkar allt det här så gör det inte ett dugg vad jag stoppar i mig och varför.

Postat i:Barnlöshet,

No Responses Yet

  1. Ulla skriver:

    Angående fotnot nr 1: dina önskningar hit och dit påverkar inte dina chanser att bli gravid. Du kan inte straffas på det sättet för dina tidigare tankar, mer än möjligtvis av dig själv.
    Angående fotnot nr 2: lite citronsaft lär i alla fall vara bra mot förkylning, och det är väl aldrig fel att slippa snora.

  2. Anonymous skriver:

    Vet du, Tinsel, jag och min allra bästa barndomskompis har avlagt en helig ed: aldrig aldrig ha dåligt samvete för att vi inte hör av oss så ofta som vi tänkt. Inga ursäkter, inga förklaringar, bara ren och skär glädje när vi väl hörs. funkar döbra.
    Tycker du kan avlägga samma ed gentemot bloggkompisar. Jag är iaf på* 🙂
    Se’n vet du lika bra som jag att dina tankar inte påverkar projekt barn ett dugg, eller hur? Annars måste du ju ge alla ”slaaaappna aaaav” rätt… 😉
    Ta det lugnt, käka dina citroner och tänk på vad duktig du är som skriver så bra på din blogg!
    Stora kramen

    *även om jag troligen inte längre räknas in i ”barnlöshetsbloggisar”

  3. Betty2 skriver:

    Håller med kapybaran (och ulla oxå förresten :-)). Tycker du är väldigt duktig som skriver så bra i din blogg, och uppdaterar den såpass ofta. (Jag hade haft full förståelse för om du inte hade hunnit blogga så mkt som du gör.)

    Jag är själv dålig på att hålla kontakt med alla (FL osv) via nätet och det tar oftast tid innan jag svarar. Och då har jag ändå inte ett lika krävande jobb som du. Tycker inte att man behöver ha dåligt samvete för det, och jag tror inte heller att det är någon som har reagerat på att du eller jag inte är så snabba på att svara. Alla fattar nog att man inte kan sitta vid burken hela tiden och skriva. 😉

    Angående folsyran så tog jag inte heller tablett exakt varje dag (i mitt fall Vitamineral Kvinna) mellan försöken. T ex om jag åt middag borta eller hade andra aktiviteter direkt efter jobbet hände det att jag missade tabletten (minst en dag per vecka). Och det gick ju bra ändå. 🙂 (Har försökt skärpa mig när jag ruvar och nu när jag är gravid så nu missar jag nog inte lika många.)

    *Kram*

  4. Betty2 skriver:

    Kan tillägga att jag vet att det är viktigt att börja med folsyra redan innan man blir gravid, men samtidigt tänker jag att om jag har ätit det i stort sett varje dag i 3 år kan väl knappast några enstaka missade tabletter spela så stor roll… Dessutom finns det ju folsyra i en hel del mat man äter.

  5. skåneAnna skriver:

    Alltså, nu vill jag _verkligen_ veta vad hon sa, akupunktör-mumbojumbo-kloka-gumman!

    😉

  6. Storkenflyger skriver:

    Sluta genast med dåligt samvete. Du uppdaterar din blogg frekventast av alla. Dessutom vet vi att du har nytt krävande chefsjobb. Så tagga ner. Softa. Drick citron. 🙂

  7. solna-madde skriver:

    Såg att du och storkenflyger blivit citerade i expressen.se. Jag fick ett samtal från journalisten och här kan ni läsa artikeln:
    http://helsingborg.expressen.se/index.jsp?a=824373
    /solna-madde

  8. Tilda skriver:

    Gumman, jag kan skriva under på det du säger. Men jag kan också konstatera att man inte förblir ogravid för att man tänkt så 🙂 Du blir inte straffad för något du gjort eller tänkt! Det är min fulla övertygelse för i så fall kan jag tänka mig flera som skulle haft megaproblem med att bli gravida…
    Kram på dig!

Kommentera

Besökare

  • 142,558 besökare

Om mig

Jag började blogga om barnlöshet och ivf i oktober 2004. Men ett antal försök och en skilsmässa senare har det hänt en del och nu är jag inne på min andra styvfamilj. Bloggen lever vidare men spretar åt olika håll. Vill du läsa mina skyddade inlägg mailar du mig några rader om dig själv och varför du anser att just du ska få läsa mina innersta hemligheter.

Kontakt

