Tinselflickans arkiv

Give me strength…

Jag trodde att jag var förskonad. Att jag fått alla idiotfrågor som går att få. Men nej.

Har varit på en jobbtillställning i kväll. Massa nya människor, varav de som jag kände som var där inte känner mig speciellt väl. Och givetvis. Så kommer Frågan.

När ska ni skaffa barn, då?

Mitt svar – det kommer väl, när ska du själv skaffa barn? – föll inte personen i fråga på läppen. Så den personen fortsatte: När jag skaffar partner gör jag väl det. Men du har man, när ska ni skaffa barn?

Jag skakade på huvudet och sket i att svara. Men fick frågan ännu en gång så då lackade jag ur.

Vi har försökt i tre år och kan inte få barn. Nästa fråga?

Visst, det var pinsamt för den som frågade. Men jag hade själv gärna sluppit förklara. Önskar att jag vore lika blixtsnabb som Magdalena Ribbing. Och visst skämdes personen ifråga. Hummade och haade och försökte byta samtalsämne fort. Medan jag surade lite.

Fan. Ska folk aldrig lära sig?

Fast jag är rätt säker på att just den personen aldrig kommer att ställa den frågan igen. Så lite bra var det trots allt.

Postat i:Barnlöshet

No Responses Yet

  1. Isidor skriver:

    Med lite tur kommer dessutom människan i fråga att berätta för nära vänner hur pinsamt det var att göra bort sig så.

    En annan variant på Magdalena Ribbings (Må Hon För Evigt Stråla) fina svar är något som dessutom gör folk generade på fler sätt, t.ex
    ”Jo då, vi kn*ar så fort vi kommer åt, men ändå blir det inga bebisar. Kanske du har lust att vara med och visa hur man gör?”

  2. Betty2 skriver:

    Åh vad arg jag blir när jag läser om sådana idioter! :-[ Tycker ditt svar var jättebra (men synd att du skulle bli tvungen att ”lämna ut dig” så, om du inte ville det själv). Personen som frågade kan gott få känna sig riktigt dum, och förhoppningsvis lära sig att aldrig ställa den frågan igen.

    Det märks ju tydligt att det är en person som verkligen tror att barn är något man ”skaffar”, att det funkar så fort man har en partner. 😮 Ungefär som en som ställde samma fråga till mig, och jag kommenterade ordet ”skaffa” med att ”hade det varit så lätt så att det gick att beställa barn på postorder så hade vi kanske gjort det för länge sedan”.

  3. Monika skriver:

    Folk lägger sig i alldeles för mycket som de inte har med att göra. Alldeles oavsett hur man lever så frågar folk oförskämda saker. Minns just hur många gånger jag fått frågan om jag är lesbisk när jag varit singel. Magdalena Ribbing är en riktig raring vad gäller vett och etikett. Må hon stråla länge i en ofta mörk värld!

  4. Anonymous skriver:

    Hur otroligt korkad kan man vara???? Tycker du var otroligt strong som gav svar på tal så att säga även om du tyvärr fick lämna ut dig. Den här personen verkar ju sakna viktig kunskap om livet & hur man uppför sig!
    Hoppas att persone har lärt sig något av ert samtal.

    Styrkekramar till dig!

    Agapanthus

  5. Anonymous skriver:

    Bra svarat! Strunt i att de som frågafår skäms det kan de göra, så kanske det kan skona nån annan att få frågan från den personen en annan gång. Jag förstår liksom inte hur folk kan ställa denna frågan. Jag menar det framgår ju rätt tydligt (i media mm om de nu inte kan räkna ut det själva) att det är väldigt vanligt med ivf och att det är många som har problem med att få barn den ”enkla vägen”. Då borde det vara självklart att hålla igen med liknande frågor. Även om personen i fråga har partner så är det ju inte alltid bara att ”skaffa” barn eller man kanske av olika anledningar inte vill ha barn. Det är en väldig personlig sak som man inte ska vara tvungen att prata om. Jag skulla aldrig få för mig att ställa denna fråga, ens till de som finns i min närhet, om personen inte själv tar upp ämnet.
    Kram på er!
    Karin

  6. Solkatten skriver:

    Ååååh jag ryser när jag hör sånt där! Dumma, dumma människa!

  7. Tinselflickan skriver:

    Alltså jag kan köpa att man som dum 20-åring ställer frågan.

    Men inte att man inte ger upp när man märker att den man frågar inte vill svara. Det är ju ändå lite väl mycket att behöva svälja, tycker jag.

  8. Isidor skriver:

    Det finns de som ännu inte insett att det inte alltid är lätt att skaffa barn. I deras begreppsvärld finns inte riktigt barnlöshet och all den psykiska ohälsa som är förknippad med den, och då är det ju genast inte något konstigt att fråga om.

    Men att man inte ger sig när man inte får svar, som du säger?

  9. Pinnen skriver:

    Jag påminns ständigt om varför jag läser just den här bloggen.
    Jag tycker du skötte dig helt utmärkt.
    Gud, vad jag gillar din stil!

  10. Anonymous skriver:

    Anna i Åbo…

    Vad bra sagt! Inte vet jag om jag hade vågat.

    Mina kolleger frågade mig nyss om jag inte vill ha barn (vi pratade om att en av kolleger ska snart bli tant). Jag kunde inte säga som det är men inte heller ljuga. Jag brast ut bara: ”Jaa-a, man kan ju vilja så många saker!!!” Det blev sedan inga mera frågor och jag kände mig jättedum.

    Jag vill helt enkelt inte ljuga att ”Nej det vill jag inte” och inte heller säga här i jobbet som det är (att vi står i kön för provrörsbefruktning och kanske kan aldrig få egna barn.)

    Vad säger man då?

  11. Anonymous skriver:

    Anna i Åbo…

    Usch, vilka stavningsfel jag gör! Ursäkta — men svenska är inte mitt modersmål!

  12. Tinselflickan skriver:

    Anna i Åbo: Jag hittade inte ett enda stavningsfel, så det så. Din svenska är alldeles utmärkt!

    Pssst: svenska är inte mitt modersmål heller…

  13. Anonymous skriver:

    Smygläser din blogg emellanåt.. Hatar ozå såna frågor. Har försökt få barn i flera, flera år.. äntligen fått hjälp och är nu inne på ett ”frysförsök”. Idag är det 1 vecka sedan! Gravtest 3 jan!

  14. Johanna skriver:

    Tack för länken!

  15. Anonymous skriver:

    Somliga är puckon.

Kommentera

Besökare

  • 142,614 besökare

Om mig

Jag började blogga om barnlöshet och ivf i oktober 2004. Men ett antal försök och en skilsmässa senare har det hänt en del och nu är jag inne på min andra styvfamilj. Bloggen lever vidare men spretar åt olika håll. Vill du läsa mina skyddade inlägg mailar du mig några rader om dig själv och varför du anser att just du ska få läsa mina innersta hemligheter.

Kontakt

