Tinselflickans arkiv

Börjar landa

Det har vänt uppåt. Även om jag inte känner mig som världens lyckligaste människa just nu är jag tacksam för det jag har. Min älskade man, framför allt*.

Jag bävar fortfarande inför julen. Min mor har bunkrat upp med julklappar till svägerskan och hennes familj och de har aviserat att de vuxna inte ska ge varandra julklappar och då känns det verkligen inte som om jag vill vara där. Ska allt kretsa kring deras barn går det bara inte.

Så om några minuter ska jag ringa och förklara att vi firar för oss själva. En vuxenjul. Förhoppningsvis den allra sista jag firar som barnlös. Men oavsett vilket en jul för mig, som jag mår bra av. Hoppas bara de förstår.

* Storken, jag tror inte han vill vara med på bild här. Sorry… Men jag kan intyga att han är stilig, tatuerad, charmig och lång.

Postat i:Högtider

No Responses Yet

  1. Anonymous skriver:

    Bra beslut, Tina! Julen är tillräckligt jobbig som den är utan att man ska må skitdåligt också på själva julafton. Själv börjar jag gråta bara av att se småbarn i tomtekläder, så vi hade inga val i år. Vi åker bort, tillsammans, bara vi två. Långt bort från plikter och dåligt samvete över att inte orka leva upp till det som förväntas av oss. Gör julen till ER, på ert sätt och hoppas ni får det skönt!

  2. Storkenflyger skriver:

    Mycket bra beslut. Har fattat ett exakt likadant själv på exakt samma grunder. Man växer som människa när man gör sånt.

    Lycka till med samtalet. det är inte lätt att leverera en sådan normbrytande nyhet. ”Va? Vill du inte jul med barn…det som är så roligt…julen är ju barnens helg… mal mal…”

    Misstänkte att han inte ville vara med på bild 🙂

  3. Pinnen skriver:

    Klokt beslut!

    I synnerhet om det officiellt är en barnjul. (LITE kan man faktiskt undra varför det måste vara en barnjul, när alla vet att ni inte vill nåt hellre än att få ett barn, men inte har fått det än. Det är inte det mest finkänsliga jag har hört talas om.)

    Säg som det är bara. Man har faktiskt rätt till sina känslor och tankar. Andra har rätt till sina också, men det är inte ert ansvar hur andra känner. Hoppas ni får en jättefin jul!

  4. Tinselflickan skriver:

    Jag berättade för dem och de var faktiskt jätteförstående. Tog inte alls upp det där med att bara barnet skulle få julklappar för det kändes lite fånigt (jag gillar att få julklappar, men även att ge dem, tycker det är lite poängen med jul även om jag inser att jag är fånge i kommersialismens makt) men förklarade som det var, att jag inte vill fira med en småbarnsfamilj och att det verkligen inte har med dem att göra.

    Tror att hon fattade. Det kändes så, i alla fall. Och mamma var med på noterna, även om hon inte riktigt förstod varför vi inte skulle fira med dem på julafton men kunde tänka oss att gå dit på juldagen…

  5. Anonymous skriver:

    Håller med de andra, ett bra beslut! Man måste tänka på sig själv och vad man mäktar med.

    Jag tror att du och din guldgrabb kommer att få en mysig jul tillsammans iallafall!

    Jag älskar fortfarande att få julklappar!
    Ha en skön och avslappnad jul nu. Utan krav.
    Kram
    Göteborgskan

  6. Anonymous skriver:

    Bra beslut. Hälsosamt beslut. Kör på det!

  7. Anna skriver:

    Jepp, I agree, bra och starkt beslut, Tina!

    Och du, i vår familj är vi julklappsgalna. Aldrig att det skulle bli så att bara barnen får klappar, why??? Det är ju jätteroligt att både ge och få. Jul utan klappar känns inte som jul. Hoppas att du får någonting fint av din gudomlige respektive.

  8. Betty2 skriver:

    Håller med övriga om att det var ett jättebra beslut! Skönt att de inte verkar ta illa upp heller utan förstår.

    Nu hoppas jag att du, maken och din mamma får en riktigt mysig julafton! Kram!

  9. skåneAnna skriver:

    Vad skönt!
    För dej/er alltså att ta det beslutet. Har kompisar som blev jätte-ifrågasatta för att de inte ville ha några ban på sitt bröllop (samma situation som du coh maken…) – men hallå – det finns ju folk som inte bjuder barnen ”bara för att” det blir stökigt med barn, _dem_ skulle man _kanske_ kunna ifrågasätta, men en som är ofrivilligt barnlös?!? Man häpnar…

    God jul på er! (fast jag tittar till dej här varje dag…)

  10. Tinselflickan skriver:

    Det kändes skönt att fatta det här beslutet och bra att alla verkar förstå.

    Det ska nog bli bra det här.

Kommentera

Besökare

  • 142,614 besökare

Om mig

Jag började blogga om barnlöshet och ivf i oktober 2004. Men ett antal försök och en skilsmässa senare har det hänt en del och nu är jag inne på min andra styvfamilj. Bloggen lever vidare men spretar åt olika håll. Vill du läsa mina skyddade inlägg mailar du mig några rader om dig själv och varför du anser att just du ska få läsa mina innersta hemligheter.

Kontakt

