Tinselflickans arkiv

Gräsänka

Maken var borta i går och jag hade fått inbjudan till en snajsig fest. Tvekade länge om jag skulle gå men gjorde det till slut.

Många dricker ju inte en droppe under ruvningsperioden. Jag har låtit bli att göra det de första tre, för sinnesfridens skull, men drack lite vin under förra (två glas, det gills knappt…) och den här gången har jag faktiskt skitit i att vara alkoholfri.

Man bygger upp så otroligt många förväntningar under ruvartiden och det blir nästan värre – i alla fall för mig – om jag då ska avstå från en massa saker under två veckors tid, utan att få något resultat. Förra ruvningen drack jag bara en kopp te om dagen och undvek rå fisk. Nu dricker jag så mycket jag vill och äter sushi hej vilt. På festen i går drack jag till och med drinkar! Inte så många – jag kände mig aldrig onykter – men ändå.

Jag har resonerat med mig själv och med maken kring detta och tror att den här perioden kommer gå mycket lättare om jag faktiskt gör som de säger på klinikerna och lever som vanligt. Det vill säga, är jag på partaj får jag lov att ta en drink, precis som alla andra. Är jag sugen på en extra kopp te så tar jag en. Vill jag äta sushi gör jag det. Dricka grönt te – fine! Äta ananas* – fritt fram.

För om jag hela tiden måste hejda mig själv och tänka på vad jag stoppar i mig blir det ännu svårare att släppa tankarna på vad som kanske eller kanske inte händer därinne. Faktiskt. Även om samvetet får sig en törn och man undrar om det kan ha påverkat. Det ska ju inte det. Och de små eller den lilla därinne får ju ändå ingen näring från mig under den här perioden.

Fast jag tänker verkligen inte festa till det direkt ofta, kan jag säga. Det här partyt igår var ett undantag. Gratis är ju nämligen gott…

* Det finns verkligen ingen gräns för vad man inte får stoppa i sig under ruvartiden, enligt många av ivf-trådarna på fl.

Postat i:FET och IVF,

No Responses Yet

  1. Anonymous skriver:

    Hej
    Jag tror du gör helt rätt. Man blir så himla fixerad annars. jag tänker helt klart följa ditt recept denna gången. Å så tycker jag att du ska passa på för det kanske inte blir något mera på många många månader. Kramar Lalli

  2. crrly skriver:

    Du äter väl inte saffran?????????!!!!!!!!!!!!!! Det är ju giftigt!!!!!!!

    😉

    Hmmmm, nää, det går verkligen till överdrift med allt det där… 🙂

  3. Anonymous skriver:

    Tack Tinsel för det, nu känns det faktiskt lättare inför kvällens julfest! Jag tänker med gott samvete dricka ett eller två glas vin. Det ÄR ju faktiskt så att det känns ännu jobbigare att misslyckas då man vet att man avstått från en massa, och fått nothing liksom. Man känner nog själv var gränsen går. Bra sagt! Och hoppas du hade en bra fest!!

  4. Anonymous skriver:

    Grattis till att du faktiskt lyckades koppla av igår! Fortsätt nu att ruva lika lungt som vanligt. Så håller jag mina tummar och skickar över många styrkekramar till dig!

    Agapanthus

  5. Anonymous skriver:

    Lite lyx får det väl ändå lov att vara. Man behöver ju inte råsupa för det, en drink är en drink är en drink och alla vet att en bal på slottet KAN vara hur underbar som helst.
    Men man kan säkert välja från smörgåsbordet både lyxigt OCH ofarligt. Det är bara det att det kryllar av no-no saker. Inte räkor, inte kräftor, inte kaffe, inte gravad lax, inte romdipp, inte…Listan är ofantligt lång. Senaste gång struntade jag i de flesta no-no och tiden gick faktiskt både lättare och snabbare då. Aspackad är det ju ingen som sagt man behöver vara. Så med bara aningens självdisciplin BORDE man kunna vara med på festen ändå!

  6. Kattmamman (a.k.a. Bridz) skriver:

    Klart du ska leva som vanligt! Det säger ju alla läkare att man ska göra!

    Jag tror dock inte att man ska supa sig plakat aspakad intill medvetenlöshet eftersom hela kroppens funktioner försämras av det och jag tror att även äggets förmåga att fästa kan påverkas.

    Men hur många i vuxen ålder som inte har problem dricker så mycket? Att bli lite trevligt salongsberusad kan inte påverka något alls utom möjligtvis att man mår lite bättre.

  7. Pia skriver:

    Jag tycker du gör helt rätt!
    Det är ju inte så att du är omåttlig på något sätt och ärligt talat: skulle man följa alla råd om vad man inte får äta om man möjligtvis kanske skulle vara gravid så skulle man antagligen antingen få bristsjukdomar eller svälta ihjäl. Och det, om något, skulle ju påverka gravidchanserna negativt.

  8. Anna skriver:

    Haha! Fråga Saring vad hon pysslade med dagen innan det positiva testet!

    /Tumhållarfia

Kommentera

Besökare

  • 142,558 besökare

Om mig

Jag började blogga om barnlöshet och ivf i oktober 2004. Men ett antal försök och en skilsmässa senare har det hänt en del och nu är jag inne på min andra styvfamilj. Bloggen lever vidare men spretar åt olika håll. Vill du läsa mina skyddade inlägg mailar du mig några rader om dig själv och varför du anser att just du ska få läsa mina innersta hemligheter.

Kontakt

