Tinselflickans arkiv

Skrämmande samtal

11.25 ringde min mobil. Skyddat nummer.

Måtte det inte vara Sahlgrenska nu, sa jag till älsklingen när jag tog upp den.

Hej, det här är nn från Sahlgrenska, sa den kvinnliga rösten. Hjärtat flög upp i halsgropen.

Det är inget fel på dina ägg så bli inte orolig nu, sa hon. *Phew*. Hjärtat återvände till rätt ställe.

Hon undrade om vi ville ha två ägg tillbaks, i stället för ett. Eftersom vi gjort flera behandlingar som misslyckats. Vi sa ja, det ville vi, och la på.

Ja – det betyder att vi kommer få tvillingar! ropade maken. Får vi två på en gång så slipper vi bråka om syskonförsök!

Vi log mot varandra, kramades och blev lite rörda. Hoppet tändes i våra kroppar.

På vagnen till SU var det dags att slå vad. Om hur många befruktade ägg som var dugliga i dag. Jag gissade på fyra, maken gissade på sex. Fast egentligen trodde jag att det bara var två – de två vi skulle få tillbaks. Men man vill ju inte vara för pessimistisk.

Det var mängder med par i väntrummet, sex stycken inklusive oss. Ändå var vi tidiga. Så det tog ett tag innan det var dags för återföring och vid det laget var jag rejält kissenödig.

Som vanligt fick vi sätta oss ner vid det lilla bordet tillsammans med labbtjejen innan det var dags att kliva upp i gynstolen igen. Hon berättade att de hade fått ut elva ägg i fredags – varav alla, vartenda ett, hade blivit befruktat. Det är faktiskt väldigt ovanligt, sa hon.

Tankarna snurrade i mitt huvud. Hur många hade vi då fått till frysen? Sex stycken, visade det sig. Totalt åtta dugliga ägg i dag alltså. Halleluja! Maken och jag log mot varandra. Labbtjejen log och berättade vilket bra resultat det var. Och läkaren hummade och haade och tyckte att Bara vi inte har gjort något dumt som sätter tillbaks två i dag – men blir det dubbelt upp kanske ni inte är besvikna?

Nejdå, sa maken glatt och med stolthet i rösten. Sen hoppade jag upp i gynstolen. Jag fick hålla ultraljudsapparaten mot magen och eftersom jag var rätt kissenödig var det inte så kul.

Bara jag slipper trycka så hårt på den, sa jag till läkaren.

Med tanke på att det är jag som sitter mitt framför dig är jag väldigt glad om du inte trycker för hårt, sa han med allvarlig röst.

Det tog mig tre sekunder att räkna ut vad han menade – sen bröt jag ihop. Jag skrattade så jag fick tårar i ögonen och maken med. Läkaren berättade att det faktiskt hade hänt två gånger. Och jag skrattade ännu mer. Magen guppade som bara den och ultraljudsmanicken kanade runt som en vilsen anka. Till slut sa jag att han fick sluta för annars skulle det här bli tredje gången. Vi skärpte oss allihopa och vips! var embryona på plats.

I hissen ner från IVF-avdelningen tog jag upp plånboken och gav min man tio kronor. Jag kan lugnt säga att dagens vad är jag inte ett dugg ledsen över att ha förlorat.

Postat i:FET och IVF, Kärleken,

No Responses Yet

  1. skåneAnna skriver:

    *håller tummarna än hårdare!*

  2. Kapybaran skriver:

    Hurra!
    Fler twins åt folket 🙂

    Kram!!

  3. Adde skriver:

    Yes! Tvillingar 🙂
    Och flera stycken till frysen.
    (Men fy vad läskigt med telefon sådär :-s )

    Tummar, tummar, tummar, tummar, tummar… och tår…

  4. Anonymous skriver:

    Å gudars så bra, nu hoppas jag och håller tummarna:)

    Mvh
    Linda R

  5. sassamamma skriver:

    Hurra vad bra det gick! Håller tummarna stenhårt!

  6. Anonymous skriver:

    Anna i Åbo…

    *håller tummarna*

  7. Lillan skriver:

    Oj, oj, oj, jag sitter här och håren reser sig på armarna. Det låter så underbart och så naturligt (hur nu ett ET kan låta som något naturligt)… Stor påhejning från mina grabbar här! Carl frågade om jag menade _fina_ Tina när jag berättade för dem om ditt superresultat!!! Nu håller jag tummarna tills du säger åt mig att släppa dem!!! STOR kram!

  8. Anonymous skriver:

    Phuuuu tur att det var ett positivt samtal från SU!
    Stort Grattis!

    Kram Agapanthus

    Ps gjorde ju min FET på en söndag så jag hoppas att det betyder tur för dig också! Ds

  9. Pia skriver:

    Nu attan! Med en så bra start ska det väl bara gå vägen den här gången. Jag är optimist så jag hoppas på två på en gång 🙂

  10. Anonymous skriver:

    Håller tummarna för er. Tvillingar vore ju inte helt fel :o)

  11. Susanne skriver:

    Hej hej,
    jag är inne här och läser varje dag, men jag har nog aldrig kommenterat innan. Antagligen för att jag i princip inte vet någonting om barnlöshet. Men jag ville bara säga grattis till alla ägg! Så skönt att höra att det blev några (många) fler den här gången!

    Susanne

  12. Fräcka Fröken skriver:

    Grattis. Jag har läst din blogg nu ett tag och följer era försök. Själv får vi inte försöka med IVF igen förrän i jan/feb.
    Jag håller tummarna att ruvning går bra och att det blir en lång och bra graviditet med två små söta bebisar om nio månader. 🙂

  13. Grodis skriver:

    Hurra!! Vilket toppenresultat!! Och 2 st tillbaka?! Jösses… nu blir det spännande väntan… *tummar hålles hårt, hårt, hårt!!*

    Kram!

  14. millan76 skriver:

    Ha ha ha, jag skrattade gott när du berättade om ultraljudsmojängen som åkte kana på din mage – jag vet exakt hur det är och húr man bara inte kan sluta skratta 🙂 ”Nu simmar du ur bild :D!”

    Hållar alla mina 4 tummar för dej och maken!

    *Kram*

  15. FinaM skriver:

    Här är en till som håller tummarna…

  16. crrly skriver:

    Hurra, grattis!!!

    Men tänk att läkaren och din man sa så där om tvillingar, det är supertabu här…

  17. Dagmara skriver:

    Jag är så glad för din skull och håller tummarna för tvillingar! kram till er!

  18. Tilda skriver:

    Helt underbart att läsa!!! Och gissa vilka två som håller tummarna här hemma, stenhårt!
    Kramar i massor

  19. Anonymous skriver:

    YIIIIIIIIIHAAAAAA!!!!! Min alldeles helt fullkomligt totalt ovetenskapliga empiriskt belagda studie visar att era chanser är fantastiska! Såväl jag som Anna
    har ju liknande skit-skit-jackpot-upplevelser och då går det inte bara vägen, utan barnet/barnen blir alldeles utomordentligt extra-speziale!!! Word!

    TUMHÅLLNINGSKRAM av den gedigna sorten!

  20. Anonymous skriver:

    Det där låter ju mer än lovligt bra!! Vad härligt att vi båda ”ruvar” på två embryon nu – tänk om vi skulle lyckas – PANG – 4 nya människor på en gång! 🙂 🙂
    Och finfina ägg i frysen dessutom -den turen hade ju inte vi..men man får vara fatalist och tänka att det inte behövs – i alla fall nu! 🙂

    THUMBS UP och massa massa happy thoughts!

  21. Erica skriver:

    TJOHOOO!!! Helt grymt fantastiskt!!!! NU DU!!! NU jäklar ska här bli bebis(ar)!!! Stor, stor KRAAAM!!!!!!!

  22. Anna skriver:

    Saring hann före mig… Jag tänkte ju säga precis samma sak!
    Alltså att någonting inte blivit rätt de två första skit-gångerna och sedan faller bitarna på plats och då blir det jackpot. 8 kanonägg, 2 tillbaka och 6 i frysen, det var exakt mitt resultat den sista, fantastiska gången!

    Så, jag blir inte ett skvatt förvånad om det blir ett väldigt fint besked här på bloggen om några veckor. Tjohooooo!

  23. Betty2 skriver:

    Åh vad glad jag blev av att läsa dagens blogginlägg! 🙂 GRATTIS vännen! Både till de 2 i magen och alla i frysen. Verkligen ett bra resultat, tyder på att det var bra kvalitet på dina 11 ägg. (Och de säger ju att 10 ägg är optimalt, ofta bra kvalitet på dem då – vilket verkar stämma bra i ert fall. 🙂 )

    Läskigt med telefonsamtalet, men jag tyckte det var bra att det första personen sa var att det inte är något fel på äggen. Att de fattade hur viktigt det var att få höra det.

    Nu håller jag tummarna jättehårt för de 2 i magen. Skulle vara mycket roligt med en tvillinggravid till i vår gravidgrupp. 😉 Kram!

  24. Solkatten skriver:

    Åh! Håller tummarna =)

  25. Nathalie Winberg skriver:

    Hahaha vilken härlig berättelse 🙂

    Kramar och tummar!

  26. Camilla skriver:

    Herregud vad spännande! Och två på en gång. Nu jäklar!

  27. Astillbe (Busan) skriver:

    Wow! Vilket kanonbra resultat! Där hade jag heller inte haft något emot att förlora ett vad! 😀

    Tummarna hålls jättehårt här med!

    kram kram!

  28. Liv skriver:

    Varmt lycka till, håller tummarna hårt.

  29. Hemlliz skriver:

    Låter ju lovande! Någon av dom borde ju fästa… Håller tummar och tår.

  30. Anonymous skriver:

    Tummarna är blå i Linköping, du vet ju att jag gillar tvillingar.
    Kram Anette!!!!

  31. sanna skriver:

    Så himlans skönt! Grattis igen vännen!

    KRAM Sanna

  32. bono skriver:

    Håller tummarna hårt hårt!!! Många kramar

  33. Umeboshi skriver:

    Funderar om det är bristen på frukost eller rent ”Iiiiih!”-pirr som rusar runt i magen… 🙂

    Grattis!!!

  34. Anonymous skriver:

    Ja men ja! Vad himla bra nu har ni supermånga i frysen. Sätt igång och andas nu! Det kommer att gå vägen!

  35. Janna skriver:

    Grattis!!

  36. Tess skriver:

    Åh. Härligt!! Blir så lycklig av att läsa ditt inlägg!! Nu håller jag tummarna massor. Detta SKA bara gå vägen. Nu är det banne mig er tur! KRAM

  37. hermelinen skriver:

    Wow! Fick gåshud när jag läste ditt inlägg! Häääärligt!!! Nu j****r ska det bli bebis! BebisAR!!! 🙂

    *tummar hålles*

  38. hannah30 skriver:

    Hej! Vad glad jag blir när jag läste om insättningen- och rörd! Tänk 2 ägg!
    Spännande:-) kRAM!

  39. Anonymous skriver:

    Blev alldeles tårögd då jag läste om de två äggen! Håller tummarna hårt, hårt!

    Kram från Sissi, Sannas skånska väninna.

    http://sissilinnea.wordpress.com

Kommentera

Besökare

  • 142,614 besökare

Om mig

Jag började blogga om barnlöshet och ivf i oktober 2004. Men ett antal försök och en skilsmässa senare har det hänt en del och nu är jag inne på min andra styvfamilj. Bloggen lever vidare men spretar åt olika håll. Vill du läsa mina skyddade inlägg mailar du mig några rader om dig själv och varför du anser att just du ska få läsa mina innersta hemligheter.

Kontakt

