Tinselflickans arkiv

Lipsill

Hormonerna rasar. Eller så är det avsaknaden av hormoner som rasar. Jag vet ärligt talat inte.

När man hamnar i klimakteriet (det här är tredje gången för mig) så blir plötsligt ens känslor väldigt mycket mer. Jag blir argare än vanligt, gladare än jag brukar och tårarna brinner bakom ögonlocken ungefär en gång i timmen.

Dessutom så fryser jag rätt bra när jag inte är varm. Och jag pendlar mellan de två tillstånden – säg, tio gånger i timmen? Fast än så länge är det inte så farligt, jag vet att det blir värre sen.

Mitt största problem just nu är att i dag lördag, på sprejdag 5, har jag fått huvudvärk. Och vis av erfarenhet vet jag att den huvudvärken kommer att tillta i intensitet ju längre tiden går. Det enda som gör att den släpper är ett eller två glas vin på kvällskvisten. Eller möjligtvis en whisky.

Eftersom det inte sägs gynna min fertilitet att jag dricker alkohol varje dag är jag kluven. Ska jag genomlida den här fasansfulla huvudvärken och irritationen som kommer med den och vara en mindre balanserad människa när det väl är dags att börja med sprutorna? Eller ska jag bli en klimakteriekossa slash vinpimplande tant som trots allt har ganska roligt på kvällarna men som riskerar att ha gått igenom den här pärsen förgäves?

Det är banne mig inte lätt.

Postat i:FET och IVF,

No Responses Yet

  1. Mie*, Absolut Guldkant skriver:

    Åh stackars dig vad jobbigt! Jag vet inte vad jag ska råda dig till men jag skickar en styrkekram via cyberspace..

  2. Anonymous skriver:

    kan du inte ta huvudvärsktabletter? acetylosalicylsyra … äsch hur dte nu stavas…. ska ju dessutom öka fertiliteten. Jag måste ställa mig lite frågande till hur alkohol skulle kunan minska huvudvärk, kortsiktigt kanske, men i längden brukar man ju huvudvärk av alkohol. Nu jobbar jag inom beroendevården så jag är säkerligen extremt strikt och konstig, men jag vill verkligen starkt avråda dig från att dricka alkohol varje dag …snälla skaffa dig inte sådana vanor! Om man bröjar dricka för att varva ned, dämpa huvudvärk, bli lugn osv är dte så himla lätt att man upplever att man behöver det jämt… tänk på din hälsa. /hälsar en moraltant

  3. Tinselflickan skriver:

    Anonym:
    Tack för din omtanke. Men det handlar om max tio dagar till så jag är inte direkt orolig för att bli alkoholist genom att dricka en eller två glas vin någon kväll. Huvudvärkstabletter hjälper inte. Och huvudvärkstabletter med acetylsalicylsyra ökar inte alls fertiliteten – på alla fertilitetskliniker avråder de från att ta dem. Så dem skippar jag helt.

  4. Kattmamman (a.k.a. Bridz) skriver:

    Alvedon är ju ok att äta, fast det kanske inte hjälper?

    Annars tänker jag nog som den anonyma moraltanten, att alkohol inte är något jag skulle ta till.

    Jag tycker att alkohol i vilket syfte som helst att bota någonting är dåligt… men så är jag också en moraltant fast jag inte är en anonym sådan 😉

    Gör vad du tror är bäst och så hoppas jag att du ska komma så lindrigt undan som möjligt.

    Kramar från moraltant nummer 2

  5. Anonymous skriver:

    hej igen! Naturligtvis tar det längre tid än tio dagar att utv ett missbruk, men det tar bara nga dagar att öka toleransen om man dricker dagligen(som är ett missbrukskriterium.) Din kropp får dagligne arbeta med att bryta ned alkohol, du sover sämre osv. Ingen som har ett missbruk tänkte från börtjan att ”jag tänker fortsätta dricka vin varje gång jag får huvudvärk/är trött/känner mig orolig osv i allt längre perioder och allt oftare tills jag efter två år har ett fullt utv missbruk.”
    Alla kan ramla dit, jag med. Det är lätt. Det är svårare sedan att återta kontrollen. /moraltanten

  6. Ingunn skriver:

    Och jag tycker precis tvärtom…

    Om det är så lite som skall till för att du ska må lite bättre och det är en så kort period, så kan jag verkligen inte fatta och begripa att det är något att tveka över. Det är en så extrem situation du är i just nu, och det handlar bara om några dagar, jag tycker faktisk att det är ganska hysteriskt att prata om missbruk i detta sammanhanget.

    Kämpa på, vännen, och unna dig en liten whisky framåt kvällen!

    Kram!

    Ingunn

  7. sanna skriver:

    Usch…

    Fy bubblan vad jobbigt att du än en gång måste gå igenom det här.

    Bamsekram från Sanna

  8. Tinselflickan skriver:

    Jaja, nu får det vara nog. Jag känner att jag måste försvara mig vilket känns konstigt – jag om någon är väldigt medveten om hur mycket jag dricker och hur ofta (det vill säga rätt sällan). Men precis som Ingunn skriver handlar det inte om många dagar…

    I alla fall har jag inte haft huvudvärk sedan i går morse så problemet lär inte uppstå än på ett tag, kanske inte alls.

    Men ärligt talat ser jag inte det farliga i att dricka ett glas vin varje dag, om man nu skulle vilja det – så länge man håller det på en rimlig nivå och inte börjar öka mängden bara för att uppnå ett rus.

    Nu gör inte jag det, men jag tycker inte det är konstigt och har lite svårt för det samhälle som vi lever i där många moraliserar över olika personers alkoholvanor. Jag tycker det är upp till var och en att dricka som man vill så länge man inte skadar sig själv eller någon annan.

    Visserligen kan man som missbrukare inte alltid vara medveten om hur illa det är, men jag ser mig inte som någon missbrukare och det faktum att jag under en begränsad period skulle kunna tänka mig att lindra min huvudvärk och den anspänning som uppstår med ett glas vin då och då gör mig inte heller till någon.

    Jag råkar dessutom tycka att vin är väldigt gott. Att det för med sig ett avslappnande tillstånd vid hormonsvängningar är bara ett plus.

    Och den som aldrig befunnit sig i det klimakteriestadiet jag befann mig i förra gången kan nog inte föreställa sig hur det känns. Att man spänner käkarna hela tiden, irritationen som gror i kroppen och svallar som vågor för nästan ingenting, tårarna som kommer jämt och ilskan som är svår att hålla stången.

    Ett glas vin och så försvinner allt det där. Och eftersom det handlar om en begränsad tid så tycker jag att det är bra medicin. Speciellt eftersom jag sedan under en knapp månads tid efter den här perioden kommer att avstå från alkohol i princip helt, dels för att jag inte vill vara påverkad när jag sticker mig själv i magen, och dels för att jag inte vill dricka alkohol under ruvningstiden.

    Så nej, jag ser ärligt talat inte faran.

  9. Pia skriver:

    Jag håller med Ingunn. Ett glas vin varje kväll under tio dagar tror jag inte kommer inte göra dig till alkoholist. Men om du vill kompromissa så kanske huvudvärkstablett varannan kväll och vin varannan?

  10. Tingeling skriver:

    Bra rutet, Tina – håller med dig till 100 %. Du vet själv vad som är gott för dig och då ska du unna dig det. Jag tvivlar inte en sekund på att du skulle ha något sådant oklart för dig.

Kommentera

Besökare

  • 142,614 besökare

Om mig

Jag började blogga om barnlöshet och ivf i oktober 2004. Men ett antal försök och en skilsmässa senare har det hänt en del och nu är jag inne på min andra styvfamilj. Bloggen lever vidare men spretar åt olika håll. Vill du läsa mina skyddade inlägg mailar du mig några rader om dig själv och varför du anser att just du ska få läsa mina innersta hemligheter.

Kontakt

