Tinselflickans arkiv

Den där frågan, ni vet…

Jag fick den i går.

Fast lustigt nog var det helt okej. Hon som frågade (som jag aldrig träffat förut, men hade en hel del gemensamt med) undrade om inte jag i egenskap av styvmorsa ville ha egna barn.

Och jag sa som det var. Att vi ville, men inte kunde. Att vi försökt superlänge, och nu höll på med provrörsbefruktning. Och sen ställde jag inte samma fråga tillbaks. Vilket hade varit naturligt, om jag hade varit en normal människa som inte drogs med en massa barnlöshetsbagage.

Det kändes bra. Jag tror nog att hon blev ställd, men vi fortsatte med att prata om annat och det blev absolut ingen konstig stämning mellan oss.

Och kanske, kanske tänker hon sig för nästa gång hon vill ställa den frågan.

Postat i:Barnlöshet

No Responses Yet

  1. Lillan skriver:

    Ja, man hoppas ju verkligen att man genom att vara precis så där öppen att de BORDE skämmas över sin direkta fråga får åtminstone någon att tänka efter innan man slänger ur sig vilka frågor som helst…

  2. Anonymous skriver:

    Men asså…jag har varit barnlös men är det ej längre men när jag var det och inte visste om det skulle lösa sig med ivf eller ej så kunde jag själv ställa den frågan till folk jag kände. jag tycker inte att man borde skämmas om man känner personen men som i detta fall när ni aldrig träffats innan så är det oförskämt.
    Alla tycker vi olika i denna fråga det vet jag:)

  3. Tinselflickan skriver:

    Anonym:
    Jag anser att det är varje persons enskilda rätt att bestämma om de vill prata om något så privat som barnalstrande eller inte – och skulle aldrig drömma om att fråga någon annan hur de tänker.

    Om det inte är så att vi är nära vänner och frågan kommer upp på ett naturligt sätt.

    Lillan: Jag måste hitta magdalena ribbings otroligt schyssta svar på det här igen. För det som folk inte fattar är att de har inte med det att göra!!!

  4. Hemlliz skriver:

    Efter att ha börjat läsa barnlöshets bloggar har jag slutat fråga människor om dom tänker skaffa barn(visserligen frågade jag inte många det innan). Nu påpekar jag ganska ofta för kompisar att det kan vara känsligt att fråga om sådant för att det inte är alla som kan ploppa ut bebisar hur lätt som helst.

  5. Storkenflyger skriver:

    STRONGT Tinsel. Jävligt strongt. Om fler slutade hymla kanske de plumpa mammorna slutade ställa sådana frågor. Fast å andra sidan menar jag inte att de är de barnlösas jobb att uppfostra och utbilda idioter som inte vet att ofrivillig barnlöshet är en folksjukdom.

  6. Pia skriver:

    Bra gjort av dig tycker jag!

    Jag tycker det beror rätt mycket på humöret och hur frågan ställs hur man vill svara på den här frågan. Vissa gånger ville jag bara säga åt folk att det skulle väl de sk*ta i och vissa dagar kände jag mig mer folkupplysningsaktigt lagd och förklarade att det är inte säkert det går fast man vill.

    Men jag håller med om att man måste våga prata om barnlöshet för att folk ska fatta att det kan vara känsligt att fråga. Man kan inte begära att folk ska fatta av sig själva.

  7. sassamamma skriver:

    Alltså, frågan är ju direkt olämplig att ställa till vem som helst tycker jag, oavsett om den personen är ofrivilligt barnlös eller inte. Jag har alltid blivit irriterad över att bli tillfrågad om huruvida jag tänkt yngla av mig eller inte, M R:s svar var ju superbra!

  8. Anonymous skriver:

    Jag brukar läsa här ibland och har förstått att detta är VERKLIGEN ett känslig fråga. Själv har jag svårt att förstå denna agresivitet mot andra människor som frågar och bryr sig om.

    Har ni tänkt på att ni själva antagligen ställer lika ofta ”känsliga” frågor utan att ni vet om det? (därför att ni inte vet andras osynliga demoner de kämpar med)

  9. Tinselflickan skriver:

    Anonym (just det): Självklart är jag ingen perfekt person och jag är säker på att jag trampat många personer på tårna under åren.

    Men min förhoppning är att de, precis som jag, kan säga till när någon är för närgången eller går över en gräns.

    För övrigt så har jag faktiskt en gång frågat en ny bekantskap en gång för ungefär fyra år sedan om inte hon ville ha barn. Hon ville inte prata om det riktigt men jag tryckte på. Som om jag hade med saken att göra…

    Jag ångrar mig så otroligt mycket i dag. Vi är fortfarande vänner men jag tänker fortfarande på mitt övertramp, även om hon aldrig sagt något om det sedan dess.

  10. Anonymous skriver:

    Det ligger verkligen i det ”anonym” skriver. Vi sårar nog våra medmänniskor oftare än vad vi tror eftersom vi inte vet vad just den människan bär på. Jag är just nu mest ledsen över att människor ofta säger om sina barn ” att huvudsaken att de är friska”..
    Jag blir ledsen över det eftersom det inte är sant.

    Kram Anette.

Kommentera

Besökare

  • 142,522 besökare

Om mig

Jag började blogga om barnlöshet och ivf i oktober 2004. Men ett antal försök och en skilsmässa senare har det hänt en del och nu är jag inne på min andra styvfamilj. Bloggen lever vidare men spretar åt olika håll. Vill du läsa mina skyddade inlägg mailar du mig några rader om dig själv och varför du anser att just du ska få läsa mina innersta hemligheter.

Kontakt

