Tinselflickans arkiv

Money troubles

Jag ställde fram ägglossningsstickorna i går kväll och tur var väl det för ägglossningsstickor var det sista i mitt huvud när jag steg upp i morse. Men allt gick bra. Jag har inte ägglossning än. Vilket inte förvånar mig ett dugg för det ska jag ha först på måndag.

Dock har jag ett prekärt problem. Jag har nu bara två stickor kvar. De räcker till lördag och söndag. Men måndagen…

För en vecka sedan la jag ut knappt två tusen kronor på en jobbgrej, och förväntade mig att bli ersatt rätt snabbt. Det har jag inte blivit. Och i går eftermiddag förstod jag att det skulle dröja ännu längre innan jag fick tillbaks mina pengar. Ren slarv, bara. Inte mycket att göra åt, men irriterande.

Summan av kardemumman: Jag har tre hundra kronor i plånboken, ligger minus på bankkontot, ägglossningstester kostar i runda slängar 250 kronor (om man vill ha de digitala och det vill jag, för jag är verkligen ingen hejare på att analysera streck hit och dit) och min man är lika fattig han. Han väntar ersättning i dag men de brukar vara sena, och då är vi typ körda*.

Så jag får lägga mina sista slantar på nya ägglossningstester för jag måste ju ha ett till måndag morgon – och satsa på en aktivitetslös helg. Om jag inte skulle få ägglossning på söndag, typ.

Men det vore väl för mycket att önska sig, va?

*Ja, vi har backup-pengar sparade men jag har ingen lust att gå dit och ta ut bara för det här lilla och jag kan säkert låna av någon men jag är lite stolt och det är lite pinsamt att nyss ha fått ett chefsjobb men inte ha chefspengar (än – de kommer ju på måndag) och det löser sig säkert. Men ändå. Sån här är jag och det är ju meningen att jag ska vara ärlig på bloggen och detta är faktiskt mitt största bekymmer just nu. Inte att embryot kanske inte klarar upptiningen och inte heller att det kanske inte lyckas. Konstigt nog.

Postat i:FET och IVF,

No Responses Yet

  1. Lillan skriver:

    Du kan inte få av Sahlgrenska? På Carlanderska kunde man ju få några lass (problemet var ju bara att man fick åka dit för att hämta dem och det blev ju dyrare för mig)… Du får väl helt enkelt se till att ägglossa i morgon så löser sig allting 😉

    Kram, gumman – ni verkar ha haft en fantastisk bröllopsdag!

  2. Betty2 skriver:

    Jag har 5 digitala stickor (+ hållaren) kvar från vårt försök. De får du gärna om du vill ha dem. Frågan är bara hur vi skulle lösa det rent praktiskt? Jag är inte så ”rörlig” just nu, pga illamåendet, och hade inte tänkt mig någon tur in till stan i helgen. 😉 Men om vi kommer på en lösning så är stickorna dina. (I så fall lördag eller söndag, eftersom jag inte kommer hem förrän väldigt sent i kväll.) Du har väl mitt mobilnummer?

    Kram Betty2

  3. Tinselflickan skriver:

    Lillan: Sahlgrenska är snåla och lämnar inte ut några… Vi hade en trevlig kväll, verkligen. Det är roligt med bröllopsdagar! Och maken fick blommor av mig (fjärde bröllopsdagen är nämligen frukt/blommor). Kram!

    Betty2:
    Tack men nu behövs det inte längre. De ekonomiska bekymrena har löst sig… Bra va! =)

    Kram! (och jo, jag har ditt nr, hemma, men inte inprogrammerad i min mobil – jag ska se till att göra det snart)

  4. Storkenflyger skriver:

    Bra att det löste sig och grattis på bröllopsdagen i efterskott!

    Hur är det med de där digitala sakerna. Jag fattar inte ett jota av den här djungeln. Förklara gärna, var köper man dem (apoteket?) och ska man sedan köpa stickor som är engångs? Vad kostar dessa och vilka är bäst?

    Paniken sprider sig. Jag ska börja testa för första gången i mitt liv den 5/10. Har fått fem stycken från Storkkliniken som verkar heta babyornot och är superflumiga med streck och skit….

  5. Tinselflickan skriver:

    hej Storkenflyger!

    Jag köper digitala (Clearblues, finns inga andra) för jag tycker det är bäst. Man får det svart på vitt, liksom och slipper analysera streck.

    De finns på apoteket och kostar 246 kronor per paket. Då får du både hållaren och stickorna. Det går inte att köpa stickorna lösa, vilket ju hade varit en bra idé annars.

    Är man medlem i IRIS (www.iris.y.se) så kan man tydligen köpa dem lite billigare, via sajten. Jag är alltid ute i sista minuten så jag har aldrig gjort det, dock.

    Lycka till och hör gärna av dig om du har fler frågor! =)

  6. Storkenflyger skriver:

    Tack så mycket för infot. Jag har två till frågor:

    1. Hur många stickor finns i paketet?

    2. Är det stickor som man kan se exakt när LH-nivån börjar stiga (ty det är det enda som är intressant för mig, alltså inte stickor som säger att jag har ägglossning, men det kanske är samma för dig?)

    Det blev visst tre frågor.

    3. Hur många stickor går normalt åt för att ta reda på när LH-nivån stiger. Min barnmorska sa att jag skulle börja testa dag 11 men att jag hade ägglossning troligen dag 13-16. Det kan ju bli en helskottas massa stickor om man ska testa var 4:de timme…..

  7. Tinselflickan skriver:

    1. Det finns sju stickor i ett paket.

    2. Alla ägglossningsstickor mäter när LH-nivån börjar stiga, då får man ett omslag. Den börjar stiga dagen innan man får ägglossning.

    3. Det beror ju på när man får omslag. Vad jag förstår (vet inte om du fått annorlunda instruktioner – det där med var fjärde timme lät ofta) så räcker det att man mäter en gång per dag. Jag mäter med morgonurin ungefär samma tid varje dag. Men ska du mäta var fjärde timme är det nog ingen bra idé att köra digitalt – det blir ju hur dyrt som helst!!

  8. Storkenflyger skriver:

    Tack nu vet jag lite mer. Verkligen idiotiskt att man måste köpa hållaren varenda gång. UTSUGARE!

  9. Anonymous skriver:

    Hej!

    Vad skönt att det löst sig 6 vilken härlig överraskning du fick av maken din:-) Visst är det härligt med Bröllopsdagar:-)
    Visst är det retligt när man inte får de pengar man tänkt sig i tid.
    Hoppas att du får en härlig helg och tack för tipset om att man kan köpa dem lite billigare från IRIS, är ju också medlem där men än så länge lite feg för medlemsträffarna men jag har börjat samla mod till mig;-)
    Önskar dig en härlig helg!
    Kram Agapanthus

  10. Betty2 skriver:

    Vad bra att det löste sig med det ekonomiska. 🙂

    Angående telnummer hoppades jag att du kunde se det i mitt mail (om nästa träff), men det kanske är som för mig att när man väl har laddat ner mailet på datorn hemma så finns det inte kvar på servern. (Och därför omöjligt att läsa när man är på jobbet t ex.) (Det är fördelen med hotmail som jag oxå använder en del; att mailen finns åtkomliga från alla datorer.)

    Skönt att det löste sig! Det skall bli intressant att höra vad (om) CB svarar angående att köpa stickor utan hållare.

    Trevlig helg o lycka till med testandet!

Kommentera

Besökare

  • 142,639 besökare

Om mig

Jag började blogga om barnlöshet och ivf i oktober 2004. Men ett antal försök och en skilsmässa senare har det hänt en del och nu är jag inne på min andra styvfamilj. Bloggen lever vidare men spretar åt olika håll. Vill du läsa mina skyddade inlägg mailar du mig några rader om dig själv och varför du anser att just du ska få läsa mina innersta hemligheter.

Kontakt

