Tinselflickans arkiv

Überkänslig

Var på en middag häromdagen och noterade rätt fort att en av kvinnorna inte drack någon alkohol. Alla varningssignaler tutade i hjärnan och det syntes dessutom att hon inte ville visa att hon inte drack något starkare än vatten och lättöl.

Jag började genast stålsätta mig för att förr eller senare få höra att hon var gravid. Letade tecken och signaler. Men de andra hade börjat pika henne (vilket jag slutat med efter första gången, insåg att det kanske inte var läge) och till slut släppte hon bomben.

Hon tog en vit månad. Bara för att se hur det kändes.

Jag trodde först inte riktigt på henne men tänkte att det var ett skäl så gott som något.

Vi pratade litegrann om det där, alla verkade imponerade av hennes styrka. Hon berättade själv hur svårt det var. Och skrattade sen.

Tänk hur svårt det kommer bli om man blir på smällen! Nio hela månader utan alkohol!

Jag andades ut. Ibland är man bara för hemmablind.

Postat i:Barnlöshet

No Responses Yet

  1. Jenni skriver:

    Ja, överkänslig är man verkligen, letar tecken överallt.

    Jag har en liten fråga, jag har som du endo och har precis misslyckats med en ET. Vill de att man väntar in en cykel innan FET även när man har endo?

    Tänkte att du kanske visste..

    Kram

  2. Nathalie Winberg skriver:

    Men alltså är det verkligen så? Det känns ju helt sjukt om folk har svårt för att vara utan alkohol en månad..? Skrämmande ju, dricker folk så ofta att en månad är jobbigt ? :O Låter inte särskilt nyttigt.

    Klart du känner och ser sånt där, var väl skönt att det inte var som du trodde i alla fall 🙂

  3. Kattmamman (a.k.a. Bridz) skriver:

    Det är otroligt provocerande för många om man väljer att inte dricka.

    Jag äter inte kött eller fisk, och det skulle man ju kunna tro skulle leda till upprörda åsiker och frågor, men jag har nästan aldrig råkat ut för att bli ifrågasatt under mina 18 år.

    När jag däremot i omgångar valt att inte dricka något alls, av det enda skäl att jag inte haft lust och att jag vill kunna gå och träna ett tidigt pass dagen därpå, då har det nästan ibland blivit lynchstämmning runt bordet, och alla verkar känna ett stort behov av att rättfärdiga sitt eget vinglas.

  4. Tinselflickan skriver:

    Jenni: Jag tror det. Om du gjort en vanlig ivf brukar de vilja att man får en ”normal” mens innan man kör igång med frysförsöken. Men det beror nog på lite vilken klinik du går på.

    Nathalie: Jag kan själv tycka det är svårt att vara helt alkoholfri en månad. Det är absolut inte så att jag har ett osunt förhållande till alkohol, men jag går ofta ut och äter med min man och då vill jag gärna ha vin till maten. Detsamma gäller hemma, när vi gör en fin middag tillsammans. Det smakar inte lika gott med vatten…

    Kattmamman: Visst är det provocerande! Eftersom jag i olika omgångar under våra behandlingar har varit helt nykter brukar jag säga till folk som går på dem som inte dricker. Tycker det är respektlös och framför allt – tänk om personen ifråga har problem! Hur taskigt är det då inte att truga och retas?

  5. Cinks skriver:

    Jag kör en vit månad nu efter semestern *om det nu räknas för jag tillåter mig att ha planerade återfall* och det ÄR svårt och det blir en ruskig massa förklaringar. Grejen är ju den att jag inte VILL att nån ska tro att jag är gravid eftersom jag inte är det, så att säga. DET är också känsligt, men jag kan ju inte dricka alkohol fast jag inte vill bara för att nån inte ska tro nåt…*knivigt*

  6. crrly skriver:

    Jag har varit vit ända sen precis efter semestern och det är länge för att vara mig. Har urskuldat mig genom att säga att nej, jag är inte gravid men jag vill helt enkelt ordna de bästa förutsättningarna för att kunna bli. Då möter man förståelse!

Kommentera

Besökare

  • 142,668 besökare

Om mig

Jag började blogga om barnlöshet och ivf i oktober 2004. Men ett antal försök och en skilsmässa senare har det hänt en del och nu är jag inne på min andra styvfamilj. Bloggen lever vidare men spretar åt olika håll. Vill du läsa mina skyddade inlägg mailar du mig några rader om dig själv och varför du anser att just du ska få läsa mina innersta hemligheter.

Kontakt

