Tinselflickans arkiv

Proggisar åt alla!

Radion har en grej om könshormonet progesteron. Hormonet är viktigare för kvinnors ägglossning än man tidigare trott.

Vi som håller på med ivf känner ju till det där med progesteron. Att nivåerna höjs efter ägglossningen. Direkt efter ägguttaget får man en spruta med progesteron (inte alla kliniker gör så, men vissa) och sen får man börja med progesteron-vagitorier eller crinone-gel för att öka halterna av progesteron i kroppen.

Så nu undrar jag lite. Ska vi tvingas dras med de där proggisarna före ägglossning också? Hm. Hoppas inte det.

Postat i:Barnlöshet

No Responses Yet

  1. Hemllis skriver:

    Kan dom göra nytta innan också?

    Jag har aldrig försökt få barn så jag vet inget om något sådant här*s*

  2. Emma skriver:

    Vad tråkigt att det inte lyckades med din FET. 😦 Hoppas det lyckas nästa gång! Jag kollar inte så ofta på din IVF-blogg (eftersom vi väntar på adoption och jag vill helst glömma hur jobbigt det var under IVF-tiden…), men jag kollar in ibland ändå för att se hur det går för dig. Desto oftare kollar jag din bokblogg, men den är borta nu. Har du lagt ned den eller är det något fel?

  3. Tinselflickan skriver:

    Jag la ner den.
    Av diverse orsaker men främst för att jag inte har tid. Men jag kollar fortfarande på din! =)

  4. crrly skriver:

    Oh my God, hur skulle samhället se ut om vi alla (ja, kvinnor då…) traskade runt med proggisar för jämnan?!! Vågar inte tänka på det! 😉

  5. Astillbe (Busan) skriver:

    Hmm kan inte riktigt förstå varför? Progesteron är ju gulkroppshormon som produceras av gulkroppen/ägget. Jag har förstått det som så att produktionen kommer igång först efter släppet?

Kommentera

Besökare

  • 142,522 besökare

Om mig

Jag började blogga om barnlöshet och ivf i oktober 2004. Men ett antal försök och en skilsmässa senare har det hänt en del och nu är jag inne på min andra styvfamilj. Bloggen lever vidare men spretar åt olika håll. Vill du läsa mina skyddade inlägg mailar du mig några rader om dig själv och varför du anser att just du ska få läsa mina innersta hemligheter.

Kontakt

