Tinselflickans arkiv

Jag får inte ihop det…

familjeliv, som jag just nu frekventerar ohälsosamt mycket, följer jag två mycket intressanta trådar. Eller – nja. Intressanta och intressanta. Men det är kul att få en inblick i hur vanliga dödliga, ickebarnlösa tänker.

Den ena tråden heter Vad tycker ni om äldre kvinnor som skaffar* barn, som är över 30? 40?. Trådstartaren (ts) hänvisar till någon sorts statistik om att det är fysiskt bäst att skaffa* barn mellan 17 och 24, eftersom efter 25 års ålder finns det fler risker både för barnet och mamman.

Den andra tråden heter Vad tycker ni om unga kvinnor 17-24 som skaffar* barn? och där hänvisar trådstartaren (som är en annan person än ovan, fast det kanske jag inte behövde påpeka) till statistik från Socialstyrelsen som visar att barn med unga föräldrar har det sämre ekonomiskt och att långvarigt socialbidragsberoende är vanligare i unga familjer.

Skulle man slå ihop de här två skulle det vara ogynnsamt att skaffa barn över huvudtaget. Helt idiotiskt, egentligen. Unga föräldrar är fattiga och gamla (!) riskerar att få funktionshindrade barn eller dö i förlossningen. Eller nåt annat (det är lite vagt formulerat).

Jag förstår att respektive ts är ute efter att starta en diskussion men jag kan för mitt liv inte se det vettiga i de här diskussionerna.

För det första, och jag säger detta med min mest sårade, förnärmade gamlingsröst – vadå äldre!!! Herrejisses, äldre är man när man är 70. För det andra – barn över 30? 40? Nej, jag vill ha en bäbis. För det tredje: man kan väl för fasicken inte styra över när man träffar Prince Charming, alternativt när fertiliten försämras, alternativt ivf-köers längd och fan och hans moster? Eller? Hm?

Vad gäller den andra diskussionen så har jag egentligen inga åsikter. Folk får skaffa** barn och bli på smällen bäst de vill, när de vill, på vilket sätt de vill. Huvudsaken är att barnen är älskade och efterlängtade och väl omhändertagna. Hur den ekonomiska situationen ser ut är mindre viktigt i mina ögon.

Men visst är det lustigt att ställa de här två trådarna emot varandra? Eller så är det bara jag som är lättroad.

* På intet sätt mitt ordval, jag lovar.
** Den här gången är det mitt ordval.

Postat i:Barnlöshet

No Responses Yet

  1. Nathalie Winberg skriver:

    Sådana diskussioner är så löjliga, de visar verkligen på hur människor har sådant extremt behov av att gruppera in sig och hela tiden sätta sig över alla andra grupper. Hade det gällt etnicitet hade det blivit ett jävla liv men ålder det får man diskriminera med hur mycket som helst.

    Håller med det sista stycket där, förstår inte varför någon orkar starta sådana där trådar överhuvudtaget. (Våra bästa år/Oprah slut?) ;D

  2. Anna skriver:

    *Skrattar*
    Det är väldigt, väldigt konstig stämning på Familjeliv, i alla diskussioner utom IVF-diskussionen tycker jag.

    Jag brukar alltid hävda att det är farligt att generalisera om människor. Det är det som gör att folk kan vara rasister, att man generaliserar och tillskriver en hel grupp vissa egenskaper i stället för att se till individen. Och samma saker har vi här. Av vilken anledning bry sig om när andra ”skaffar” barn. Jag förstår det inte. Familjeliv är fullt av någon sorts konstiga moralkärringar i åldern 18 – 21 typ.

  3. Tinselflickan skriver:

    Åh, de är helt galna där. Nu har jag blivit utskälld för rena idiotgrejerna. Jag borde veta bättre än att ge mig in i diskussionerna men ibland kliar det på tok för mycket i fingrarna…

  4. Anonymous skriver:

    Det är tur att diskussionerna på familjeliv finns när man behöver något att bli irriterad på. Läs om Ap-föräldrarna tex..man undrar hur de kan vara såå engagerade föräldrar när de har tid med familjeliv på nätet in absurdum mycket….

    Lram Anette!!

  5. Nathalie Winberg skriver:

    Ja dom är det 😉 Hemlighetstrådarna är nog roligast!
    Jag vågar mig på att gissa att det är där moraltanterna sedan sitter o pratar om hur de minnsann har sex med den ena och den andra bakom sin mans/frus rygg och tycker att dom gör honom eller henne en tjänst som bär den tunga bördan själv, HAHA! 😀
    Egentligen blir jag lite rädd när jag kollar på familjeliv.. är det där människorna som uppfostrar framtiden…

Kommentera

Besökare

  • 142,522 besökare

Om mig

Jag började blogga om barnlöshet och ivf i oktober 2004. Men ett antal försök och en skilsmässa senare har det hänt en del och nu är jag inne på min andra styvfamilj. Bloggen lever vidare men spretar åt olika håll. Vill du läsa mina skyddade inlägg mailar du mig några rader om dig själv och varför du anser att just du ska få läsa mina innersta hemligheter.

Kontakt

