Tinselflickans arkiv

Neutral

När jag var hos bindvävsmassören förra veckan så pratade vi lite om det förestående frysförsöket medan hon knådade och nöp mig. Hon undrade om jag tänkte mycket på det och jag sa som det var, att jag mår bättre nu än på länge och därför känns det inte lika jobbigt.

Sen knäckte hon mig med sin egen ”slappna av”-teori. Hon sa visserligen att det var lätt för henne att säga, när hon stod vid sidan om, men att det var bäst att förhålla mig neutral, och låta min kropp sköta resten.

Det är bara när du förhåller dig helt neutral som kroppen verkligen kan göra det den ska, sa hon.

Aj då. Tack för den.

Jag är ju lite allergisk mot såna här ”sanningar” just för att jag ser det som att man skuldbelägger mig. Det kan vara så att det är jag själv som tar på mig skulden också. Jag är lite sån, det vet jag.

Men oavsett vilket blir jag knappast hjälpt av att veta att jag måste vara ”neutral” och försöka låta bli att tänka på det som händer i min kropp.

Försök låta bli att tänka på en kamel just nu.

Just det. Inte så lätt, eller hur?

Nu har den här massören gjort mycket gott också, så jag är inte anti henne, och jag kommer nog att återvända om vi inte skulle lyckas framöver.

Men jag blev lite besviken, måste jag säga.

Postat i:Barnlöshet, ,

No Responses Yet

  1. Kattmamman (a.k.a. Bridz) skriver:

    Jag lovar dig att jag inte tänkte på något annat än min IVF nu när det lyckades.

    Och förra gången när jag blev gravid pluggade jag till och skrev min mest stressade tenta någonsin, som jag var tvungen att klara för att kunna fullfölja min utbildning.

    Så för att använda ett väldigt dåligt statistiskt underlag nämligen bara mig själv, så tror jag inte ett dugg varken på neutralitet eller avslappning. (Fast det visste du ju redan)

    Kramar

  2. Salvia skriver:

    Suck.

    Visst, jag tror också att både själ och kropp mår bra av att undvika stress. Och kanske, kanske, är det så att en ostressad kropp lättare blir gravid.

    Men ändå, dem där ”husmorstipsen” om hur man blir gravid om man slappnar av och tänker på annat kan man ju tröttna på.

    Jag blir alltid lika nyfiken på varför man säger så där till någon som inte kan få barn. Jag har fått höra det – av folk som vet att jag inte har några ägg.

    Exakt vad är det som ska hända när man är neutral och avslappnad? ska kroppen liksom fatta att ”Aha! Nu är hon lugn och fin, nu kan jag passa på och fixa till alla dem här grejerna som inte funkar annars.”

    Och om det är mannen som har svårt att få barn; vad tusan hjälper det att kvinnan slappnar av?

    Skönt att massagen varit bra ändå!

  3. Lillan skriver:

    Hembakade teorier – blä! När de dessutom kommer från människor som i sitt yrke har någon slags legitimitet att säga det också, så blir jag riktigt upprörd!

    Jag har också tänkt på att bli gravid under mina IVF:er – så det så!!!

    Salvia – som min man säger: ”Lillan hade kunnat vara i koma, det hade inte hjälp mina spermier att simma snabbare, bli fler eller bli mindre förvirrade…” Jag älskar minen på folks ansikten när han säger de orden (och älskar förstås honom också!!).

  4. Solkatten skriver:

    Okej. Först och främst; Ett stort och väldigt försenat grattis på födelsedagen!

    Det är ju toppen att du känner att massagen ger något! De där ”goda råden” verkar på något vis höra till. Det är nog vissa standardfraser som alla blivande massörer, akupunktörer osv, måste plugga in inför sitt examensprov ;o)

  5. Mina skriver:

    Det här är mer eller mindre än livskris! Hur går man igenom en sådan på ett neutralt vis? Suck, man blir så trött på dessa eviga kommentarer…

    Kram!

  6. Isidor skriver:

    Jag började skriva ett svar, men det blev så långt att det fick bli ett eget inlägg i min blogg. Bara till dig!
    mitt långa svar

    Men jag tycker hon var dum, iallafall.

  7. Pia skriver:

    Förlåt men nu är jag lite mot stömmen här. Jag tycker inte att det är samma sak att ”förhålla sig neutral” som att inte tänka på något och jag tycker det är skillnad på att säga ”slappna av så blir du gravid” och att säga som terapeuten sa. Människor blir förvisso gravida under de mest pressade omständigheter men det betyder för den skull inte att kropp och psyke är helt åtskilda tycker jag. Det finns växter som kan växa på de mest karga ställen men det betyder inte att alla växter klarar det.

    Jag tror inte man kan vilja sig gravid och man kan inte vilja sig icke-gravid, men det betyder inte, tror jag, att den psykiska balansen inte kan ha inverkan hit eller dit i fråga om graviditet, men på ett plan man inte kan påverka. Och eftersom man inte kan påverka så behöver man ju inte heller känna skuld, men man kan ju försöka ta hand om sig och må så bra som möjligt. Det tror jag är bra för hela livet.

  8. Tinselflickan skriver:

    Pia, jag förstår vad du menar, och jag håller faktiskt med dig till viss del. Självklart är det en fördel om man är i psykisk balans när man genomgår en behandling vilken som helst, för att få bäst resultat.

    Jag skrev inte ner allt hon sa, för jag kommer inte ihåg det ordagrant och till en början reagerade jag faktiskt inte alls, utan tyckte det var sunda tankar hon kom med.

    Men när hon säger att det är ”bara om jag är helt neutral” som kroppen kan göra det den ska så, det vill säga tänker du på det för mycket kommer det inte att funka så tycker jag hon går över en gräns.

    Fast som jag skrev innan så tycker jag ändå att hon är bra, och har gjort bra saker med min kropp, och det här uttalandet var definitivt inte det värsta jag har hört, så jag kommer nog höra av mig till henne igen efteråt, om vi inte skulle lyckas.

    För bevisligen var det något som funkade i och med att min menscykel rättade upp sig och värken försvann.

  9. sanna skriver:

    Min akupunktör sa något liknande till mig i våras, Tina. Jag har oerhört stort förtroende för honom och dessutom har han visat sig verkligen förstå hur dåligt man kan må över barnlöshet. Och det trots att hans tjej blev preggo på första försöket!

    Men han var proffsig och ”inkännande” och samtidigt empatisk, så när han sa precis något sådant där om att hålla sig neutral så blev jag faktiskt inte ledsen.

    Jag tycker att det där BARAt ställer till det. Onödigt.

    Som du skrev; det är så lätt att känna skuld i alla möjliga (och omöjliga) sammanhang ändå.

    Bamsekram från Sanna

Kommentera

Besökare

  • 142,522 besökare

Om mig

Jag började blogga om barnlöshet och ivf i oktober 2004. Men ett antal försök och en skilsmässa senare har det hänt en del och nu är jag inne på min andra styvfamilj. Bloggen lever vidare men spretar åt olika håll. Vill du läsa mina skyddade inlägg mailar du mig några rader om dig själv och varför du anser att just du ska få läsa mina innersta hemligheter.

Kontakt

