Tinselflickans arkiv

No pain, no gain

I går var jag på bindvävsmassage igen. Massören/terapeuten körde hårt med mig ännu en gång, men jag slogs av tanken att hon inte gjorde alls som förra gången. I alla fall ibland.

Så jag frågade om det fanns någon speciell tanke bakom skillnaderna. Att hon satsar extra på vissa grejer, just för att det behövs för endometriosens skull.

Nej, inte direkt, svarade hon.

Jag har ett svagt minne av att hon första eller förra gången sagt något om att händerna rör sig dithän de känner att det behövs, men ärligt talat trodde jag faktiskt att jag hade drömt den där episoden – tills dess att hon sa något liknande i går. Flum på hög nivå. Men hon förklarade inte vidare så jag vet faktiskt inte hur hon tänker när hon masserar, nyps och knådar.

Fast även om jag tycker att det är lite flummigt måste jag erkänna att det har funnits förändringar i min menscykel som jag inte kan förneka. De första två åren som vi försökte bli gravida hade jag en cykel på drygt trettio dagar. Det senaste året har det krupit upp till 35. Men den här gången var det raskt tillbaks till 31 dagar.

Plus att jag förskonats från den ganska skarpa, besvärliga värken jag brukar ha första dagen, eller dagen innan mensen ska komma. Jag har bara lite molvärk ibland och det känns nästan ingenting. Jag brukar få ont i höger sida strax efter ägglossning och det håller i sig tills dess att mensen kommer men den har jag sluppit helt. Dessutom ser mensen friskare ut, på något sätt. Jag tänker inte äckla er med detaljer…

Trots detta blir det inte mer bindvävsmassage på ett tag. Jag vill inte köra något utrensande i en cykel då jag ska få tillbaks ett embryo och det ville inte massören heller. Så jag har lovat henne att jag ringer om jag blir gravid, och blir jag inte det så ringer jag också. Och fortsätter.

Jag är fortfarande sugen på zonterapi men jag skulle inte hinna med något vettigt till det här frysförsöket, man ska ju helst bygga upp det under några gånger innan – så det får bli något jag tar till om det här inte skulle lyckas.

Postat i:Barnlöshet,

No Responses Yet

  1. Beckis skriver:

    Tack så jättemkt för grattis 🙂 Jodå, dagen blev superbra!

    Önskar dig all lycka till med ert frysförsök! Du har min tummar!

    Kramar

  2. crrly skriver:

    Spännande. Och jag tror inte att det är flummigt utan att man med övning märker ganska väl var det behövs masseras, och sen hör ju olika ställen ihop med olika organ etc. Samma resonemang som inom alla möjliga uråldriga vetenskaper.

  3. Anonymous skriver:

    Ska du testa akupunktur då??
    / L

  4. Tinselflickan skriver:

    Crrly: nä, hon vet nog vad hon håller på med, jag tyckte bara det var lustigt att hon inte kunde förklara.

    Beckis: Tack för tummarna!

    L: Nej, jag tror inte det. Jag är inget fan av nålar, blir hellre tryckt under fötterna.

  5. crrly skriver:

    Jag har en känsla av att de ofta inte riktigt vill förklara; kanske är det för krångligt helt enkelt (?!), antingen att förklara det eller kanske att förstå det, eller så vill de behålla lite mystik kring sina kunskaper! 😉

Kommentera

Besökare

  • 142,558 besökare

Om mig

Jag började blogga om barnlöshet och ivf i oktober 2004. Men ett antal försök och en skilsmässa senare har det hänt en del och nu är jag inne på min andra styvfamilj. Bloggen lever vidare men spretar åt olika håll. Vill du läsa mina skyddade inlägg mailar du mig några rader om dig själv och varför du anser att just du ska få läsa mina innersta hemligheter.

Kontakt

