Tinselflickans arkiv

Läsvärt om akupunktur

Villhabarn.com publicerar i dag en artikel om akupunktur och ivf.

Jag tror att om man tror på det, så hjälper det. På något sätt.

Postat i:Barnlöshet,

No Responses Yet

  1. crrly skriver:

    Akupunktir är inte psykiskt bara för att allt det botar inte är ”vetenskapligt belagt”, dvs har kollats av vita män i västvärlden under ett visst antal år. Isåfall är det ju ingen idé att utöva akupunktur på barn och djur. Vilket man gör. Med goda resultat. (Har själv läst studier men bara på papper och har inte referens här.)

    Ursäkta, men jag blir lite irriterad på att så många är så pass blinda för att andra, mycket äldre kulturer än den vita, västerländska kan ha kloka tankar.

  2. Tinselflickan skriver:

    Jag vet inte om det är mitt inlägg eller artikeln i sig som du blir irriterad på.

    Jag menar bara att jag tror att även om inte den ”vanliga” läkarvetenskapen verkar ha belägg på att det funkar så spelar det ingen större roll. Tror man på att det hjälper så gör det det. Hur det funkar är mindre intressant.

  3. crrly skriver:

    Men som sagt, det där att tro, då är det alltså egentligen bara en placeboeffekt? Hur mycket tror barnet som får nålar, hur mycket tror hunden? Ändå har det bevisligen effekt.

    Min irritation grundar sig i din uttryckta skepsis för allt som inte är empiriskt mätbart, det känns så 1700-talsmässigt.

  4. Tinselflickan skriver:

    Thats just me.

    Jag är sån.

Kommentera

Besökare

  • 142,639 besökare

Om mig

Jag började blogga om barnlöshet och ivf i oktober 2004. Men ett antal försök och en skilsmässa senare har det hänt en del och nu är jag inne på min andra styvfamilj. Bloggen lever vidare men spretar åt olika håll. Vill du läsa mina skyddade inlägg mailar du mig några rader om dig själv och varför du anser att just du ska få läsa mina innersta hemligheter.

Kontakt

