Tinselflickans arkiv

Några minuter kvar…

Sen är det officiellt: Jag är 32.

Jag känner allt som oftast en barnslig glädje vid att fylla år, ser fram emot att få presenter och frukost på sängen. Jag vill alltid fira, tycker det är roligt även om det inte handlar direkt om att stå i centrum, utan snarare att samla vännerna.

Men de senaste åren har det inte varit så kul att bli äldre. För varje år som går och jag förblir ogravid och barnlös känns det lite jobbigare. 32 år gammal och fortfarande inte mamma. Vem kunde tro det? Inte jag, i alla fall.

När jag var liten var jag säker på att jag skulle gifta mig vid 20 och ha barn vid 25. Ju äldre jag blev desto mer overkligt blev det där målet. Men när jag var 22, 23 kommer jag ihåg att jag sa till någon kompis att jag skulle ha barn innan trettio.

Jag gifte mig när jag var 28 och vi pratade knappt om barn. Men drygt ett år senare bestämde vi oss för att börja försöka och jag kunde nöja mig med att även om jag inte fick barn innan jag fyllt 30, skulle jag nog åtminstone vara gravid på min födelsedag.

Det var jag inte.

Några veckor efter min trettioårsdag ringde jag till min gynekolog och bokade tid för en fertilitetsutredning. Den var klar på några månader och jag tänkte att jag säkert skulle bli gravid till min 31-årsdag.

Det blev jag inte.

På hösten gjorde vi vårt första ivf-försök på Carlanderska för jag mådde så dåligt av att gå varje månad och tro att jag var gravid, utan att bli det. Det misslyckades, men jag fick en förhoppning om att det kanske fanns hjälp för oss ändå.

Nu har det gått ännu ett år och jag är lika ogravid som när jag var 29. Men om några veckor kör vi igång på Sahlgrenska igen och jag har återigen en förhoppning om att jag innan nästa födelsedag ska ha fått ett positivt resultat på ett gravtest.

Numera är det allt jag begär.

Det här blev lite sorgset och det var inte riktigt meningen, men jag känner mig lite halvlåg i dag. Det går säkert över i morgon när jag blir firad.

Postat i:Högtider

No Responses Yet

  1. Erica skriver:

    Roligt för mig att vara den första att GRATULERA!!! Precis samma tankar som du har kring din födelsedag har jag länge haft om midsommarafton. År efter år. Jag önskar dig en trevlig födelsedag och att NÄSTA år bli vårt år. Stor kram!

  2. Lillan skriver:

    Grattis, grattis! Hoppas att du får en härlig dag! Jag brukade (och brukar) ha de där tankarna kring min födelsedag, nyår, samt 9 månader före både födelsedagen och nyår…

    Kramar i massor!

  3. Tess skriver:

    GRATTIS till dig idag!! Ja, de där tankarna … vet precis. Jag hoppas ju givetvis att nästa födelsedag kommer att bli annorlunda för dig, på många sätt.

    KRAM

  4. Mina skriver:

    GRATTIS! Då är vi två som går i samma tankar. Jag fyller trettio idag och hade oxå hoppats på att jag redna hade flera barn eller åtminstone ett på väg, men icke! Hoppas att du hade en bra födelsedag iaf, det ska jag försöka ha!

  5. Anonymous skriver:

    Grattis!
    Hedda och jag äter tårta framför datorn iklädda pyjamas 🙂
    Bara för att det är din födelsedag..

    Jag tycker faktiskt ditt mål låter realistiskt. Det ÄR er tur snart.

    Jättekram från oss!!!

  6. Salvia skriver:

    Grattis Tina!

    Tänk på mig då, jag är hela 4 dagar äldre än du, så jag har varit ogravid ännu längre… 😉

    Gläd dig åt denna dag och att du fått hänga med ett år till! Det är inte fy skam faktiskt. Ät tårta och öppna paket! Låt dina nära och kära sjunga för dig!

    Imorgon kan vi dela på sorgen igen.

    Kram

  7. Tinselflickan skriver:

    Erica: Tack tack! Jo, jag tror på nästa år, jag med. Kram!

    Lillan: Tack till dig med – ja visst är det så. För mig är det födelsedagen och så julen. Kram!

    Tess: Tack, det hoppas jag med! Kram!

    Mina: Grattis du med! =) Hoppas det blir en fin 30-årsdag. Kram!

    Camilla: Jag är hedrad! Stor kram tillbaks!

    Salvia: Shit, ytterligare fyra dagars ograviditet… Hur står du ut? ;o) Tyvärr jobbar jag i dag men det ser ut som om jag har roliga arbetsuppgifter och sen ska jag träffa kompisar så helt tråkig lär inte denna dag bli. Kram!

  8. Anonymous skriver:

    Det var ju jag som var anonym..Anette(m. Hedda)!

    Ps här kommer tårtreceptet:

    Banoffeepaj
    1 burk kondenserad, sötad mjök
    200 g digestivekex
    100 g smör
    3 dl vispad grädde
    2 – 3 bananer
    30 g mörk choklad

    Koka burken med kondenserad mjölk oöppnad i en kastrull vatten med lock i tre timmar. Det ska varken stormkoka eller sjuda. Om vattnet kokar bort, fyll på nytt, det ska täcka burken. Låt burken svalna under kallt vatten.

    Gör en botten av smulade digestivekex och smält smör. Tryck ner den i botten på en rund form med avtagbar kant. Grädda i 175 grader i ca en kvart.

    Täck bottnen med den kondenserade mjölken som nu magiskt förvandlats till kola. Täck med skivade bananer, vispad grädde och riven mörk choklad.

    Den är underbar!!

  9. Tinselflickan skriver:

    Nämen Anette! Förlåt!

    Så går det när man är anonym och har samma namn på barnen som andra kompisar….

    Stor stor kram till dig och tack för tårtreceptet! =)

Kommentera

Besökare

  • 142,522 besökare

Om mig

Jag började blogga om barnlöshet och ivf i oktober 2004. Men ett antal försök och en skilsmässa senare har det hänt en del och nu är jag inne på min andra styvfamilj. Bloggen lever vidare men spretar åt olika håll. Vill du läsa mina skyddade inlägg mailar du mig några rader om dig själv och varför du anser att just du ska få läsa mina innersta hemligheter.

Kontakt

