Tinselflickans arkiv

Sterilitet vs infertilitet

Bara en snabb tanke:

En läkare som säger att ett par är sterila som sedan får barn, har antagligen begått tjänstefel.

Jag tror faktiskt inte att man säger steril längre, utan att man använder sig av begreppet infertil.

Med infertilitet menas att man som par aktivt försökt bli med barn i ett års tid men misslyckats. Vissa av de infertila paren lyckas ju ändå bli gravida efter ett års tid men enligt Iris* är det en tredjedel av dessa som är helt infertila – det vill säga ”sterila”.

Fast eftersom läkarvetenskapen är som den är så tror jag inte att det stämmer. Ju mer man forskar på det här desto mer kunskap får man om både kvinnokroppen och manskroppen. Jag är övertygad om att vi i framtiden kommer veta bra mycket mer om människans reproduktionssystem (eller vad det nu kan heta i vetenskapliga termer) och kunna behandla de flesta, om inte alla, infertila par med bra resultat.

* Klicka på fakta, sedan orsaker, om du vill läsa mera.

Postat i:Barnlöshet,

No Responses Yet

  1. Kattmamman (a.k.a. Bridz) skriver:

    Jag tror att sterilitet kan användas i fall där det t.ex. inte finns någon livmoder eller där spermieanlag saknas helt, i fall där det idag faktiskt är omöjligt att skapa barn.

    Men forskning sker som du skriver, finns det inte långtskridna planer på att t.ex. börja transplantera livmodrar/mödrar (eller vad det heter i plural)

  2. Ulla skriver:

    Jag tänkte skriva det Kattmamman redan hunnit skriva. Dessutom: om man steriliserats antar jag att det går bra att använda ordet steril.

  3. Tinselflickan skriver:

    Jo, det förstår jag – det vore konstigt annars. Men att en läkare ger någon domen ”steril” och att de sen får barn, måste ju vara helt helt åt helvete.

  4. crrly skriver:

    Så klart det är åt helvete. Usch. Det var dock inte idag utan kanske ett tjugo-, tjugofem-, trettiotal år sen, om det nu gör saken bättre…

Kommentera

Besökare

  • 142,614 besökare

Om mig

Jag började blogga om barnlöshet och ivf i oktober 2004. Men ett antal försök och en skilsmässa senare har det hänt en del och nu är jag inne på min andra styvfamilj. Bloggen lever vidare men spretar åt olika håll. Vill du läsa mina skyddade inlägg mailar du mig några rader om dig själv och varför du anser att just du ska få läsa mina innersta hemligheter.

Kontakt

