Tinselflickans arkiv

Sjuk – jag?

Världshälsoorganisationen (WHO) klassar infertilitet som en sjukdom. Ändå är infertiliteten en konstig sjukdom. För den är inte bara en sjukdom, utan kan vara många. Flera. Eller inte alls.

Till exempel är min man infertil med mig. Men antagligen inte utan. Han har ju barn sen innan.

Ett par där kvinnan har ägglossningsrubbningar och där mannen saknar eller har få spermier är ju också infertilt. Lika mycket som ett par som inte fått någon diagnos, och är oförklarligt barnlösa. Konstigt, va?

Infertiliteten som sjukdom sitter dock inte i kroppen. Den sitter i själen.

Min sjuka består i att jag är förtvivlad över att det som känns viktigast för mig – att bilda en familj, få gemensamma barn med min man – inte blir. Det är en sjuka man inte kan ta på. Alvedon hjälper inte mot förtvivlan, frustration och avundsjuka.

Den här sjukan tär inifrån och ut. Först sörjer man lite inuti. Kanske inte ens tillsammans med partnern. Men allteftersom tiden går växer det ett hål i hjärtat, ett hål som väntar på att fyllas med kärlek. Hålet är tärande. Tomheten gror. Och snart syns tomheten på utsidan. I form av uteblivna skratt, tårar och ledsna mungipor. Sjukan kan förstöra äktenskap, sätta vänskapsförhållanden i gungning. Den tar över hela ens verklighet tills dess att inget annat finns kvar.

Det är en stor och mäktig sjukdom. Jag tror aldrig att vi kommer hämta oss från den.

Postat i:Barnlöshet

No Responses Yet

  1. Cinks skriver:

    Kan bara hoppas, hoppas, hoppas att du ‘tillfrisknar’ snaaart! Kram/C

  2. Anonymous skriver:

    Mycket vackert skrivet om något vansinnigt svårt och stort. Träffade mitt i hjärtat. I mitt fall får jag nog tyvärr ”erkänna” att infertiliteten är en konkret sjukdom, eftersom min diagnos tvingar mig till medicinering i ungefär 30 år till… / Emma

  3. Anonymous skriver:

    Åh vad bra skrivet, känner verkligen igen mig i det du skriver. Har känt mig väldigt låg idag, det närmar sig spraystart och jag har så svårt att bygga upp hopp den här gången. Men nu – efter att ha läst runt på din blogg och andra bloggar du länkar till – känner jag mig faktiskt lite starkare.

    Vill passa på att önska dig en härlig sommar. Kramar från bono på AFF.

  4. Anna skriver:

    Tina,
    Nu kanske jag har lite för lätt att uttala mig eftersom jag varit igenom barnlösheten och kommit ut på andra sidan. Men som det känns för mig så är mina barnlösa år ingenting jag ”ångrar” nu i efterskott. Det var ett elände och ett h-vete, men de har gjort mig till en helt annan (och vill jag tro, bättre och helare) person än jag var innan. Alltså inte en sjuka som klistrar sig fast vid en. Utan i stället en stolthet över allt vad vi gjort och att vi faktiskt tillverkat Emmy, verkligen offrat för att hon skulle bli till. Allt elände var vägen till världens vackraste barn.

    Hoppas att det inte är att skriva dig ännu mer på näsan att du är barnlös, för det menar jag inte. Jag menar att jag vet att även du kommer att bli mamma och jag är ganska säker på att den här tiden inte kommer att skada dig eller göra dig bitter.

    KRAMAR!

  5. Tinselflickan skriver:

    Å, jag menade inte att jag kommer ångra något. Jag menar bara att jag tror att vi är märkta av att vara infertila, att det kommer stanna hos oss alltid. Fast på ett positivt sätt. Att vi blir starkare människor genom att ha klarat den här prövningen.

    Kram, alla!

  6. Grodan skriver:

    TACK för att du skriver så BRA om någonting som är så SVÅRT att sätta ord på, Tina!

    En stor kram!

  7. crrly skriver:

    Oj, så himla bra skrivet. Klargörande och sant.

    Har du sett denna förresten? http://helgassidaominfertilitet.blogspot.com/

  8. Tinselflickan skriver:

    Tack själva. Det är skönt att kunna få kreativt utlopp för tankarna.

    Crrly: Jag har sett den tidigare, men glömt bort den. Lägger till i länkarna. Tack! =)

Kommentera

Besökare

  • 142,668 besökare

Om mig

Jag började blogga om barnlöshet och ivf i oktober 2004. Men ett antal försök och en skilsmässa senare har det hänt en del och nu är jag inne på min andra styvfamilj. Bloggen lever vidare men spretar åt olika håll. Vill du läsa mina skyddade inlägg mailar du mig några rader om dig själv och varför du anser att just du ska få läsa mina innersta hemligheter.

Kontakt

