Tinselflickans arkiv

Iris-träffarna

Jag vill bara säga det en gång till: De är skitbra, de där träffarna!

Att få se andra tjejer, ansikte mot ansikte, som kämpar mot samma mål, som lidit liknande besvikelser och som framför allt vet hur jävligt man kan må i den här hemska världen, är guld värt.

Vi är ju bara sex-sju stycken som ses regelbundet numera. Flertalet har blivit gravida och några av dem jag känt sen jag gick med har redan fått sina barn. Synd, för det skulle vara bra att vara några till. Är det två som inte kan blir vi plötsligt en mycket liten skara.

Lustigt nog blev jag uppringd för någon månad sedan, av en representant för Stenungsbaden, tror jag det var. Jag var på jobbet och trodde det hade något med tidningen att göra. Men mannen som ringde undrade om vi ville förlägga våra träffar där. Vilka träffar? undrade jag. Erm, jo, Iris tjejträffar, kom svaret.

Jag förklarade som det var, att vi är en liten skara och att de flesta bor i Göteborg. Att vi brukar ses hemma hos varandra. Men tackade för intresset.

Efter att jag lagt på uppstod genast några frågetecken. Som jag faktiskt skulle vilja ha svar på. Men försent. Och lite pinigt att ringa nu och undra.

För det första: Hur i hela världen hade han hittat just Iris? Hade han planlöst sökt på nätet efter organisationer, eller kände han till föreningen sedan tidigare? Ringde han runt till alla föreningar i Sverige, och kollade om de hade lokala föreningar i Västsverige? Surfade han runt planlöst och bara fick en ingivelse?

För det andra: Hur många infertila tjejer i Västsverige trodde han att det finns? Okej, läser man statistiken så är vart tionde par i fertil ålder drabbade av infertilitet*. Men hur många av de tjejerna har hittat till Iris? Om man tittar på våra träffar så är det inte många. Men han kanske trodde att man automatiskt hittade dit. Hm. Intressant.

Sen finns det några andra frågeställningar (tror man verkligen att infertila tjejer vill träffas i konferensliknande omständigheter?) men just de här två var de mest intressanta. Jag ångrar så att jag inte frågade hur han fått reda på att föreningen fanns. Ja, jag kan bara inte släppa det.

Antar att det inte är någon av er som vet?

PS. Bor du i Göteborgstrakten och är sugen på att komma på någon av våra tjejträffar, är det bara att maila mig, så får du information om nästa träff.

* Det vill säga, de lyckas inte få barn på egen hand inom ett år.

Postat i:Okategoriserade,

No Responses Yet

  1. Kattmamman (a.k.a. Bridz) skriver:

    Jag har en teori om varför han ringde.

    Jag tror att han gått på myten om att de som har svårt att få barn har de för att de väntat för länge och gjort karriär först. Och därför ser han infertilas förening som en samling damer på 40+ med höga chefspositioner och obegränsade pengatillgångar att ösa ur för sina träffar.

  2. Tinselflickan skriver:

    *S* Ja, det måste vara så. =)

Kommentera

Besökare

  • 142,668 besökare

Om mig

Jag började blogga om barnlöshet och ivf i oktober 2004. Men ett antal försök och en skilsmässa senare har det hänt en del och nu är jag inne på min andra styvfamilj. Bloggen lever vidare men spretar åt olika håll. Vill du läsa mina skyddade inlägg mailar du mig några rader om dig själv och varför du anser att just du ska få läsa mina innersta hemligheter.

Kontakt

