Tinselflickans arkiv

Alternativ kontra "vanlig" medicin

Jag är den förste att erkänna att jag tillhör skeptikerna. Jag är en sån som gärna fnyser åt homeopati, biopati och allt vad det heter.

Min man gillar dem. Han har visserligen förtroende för vanlig läkekonst också, men har fått hjälp med en och annan krämpa genom tiderna av biopater och lite annat löst folk. Han har inget emot att jag nu väljer att snegla åt alternativhållet för att få hjälp med barnlösheten.

Vi har gjort två ivf:er då läkarna tittat på våra värden och nästintill garanterat oss en graviditet. Vi bara ska lyckas, enligt dem. Det är möjligt. Men nuhar vi fått tillbaks sammanlagt tre embryon och inget av dem har fäst. Jag vet att det antagligen är för tidigt att säga att det är kört, för vi skulle kunna lyckas på nästa försök. Eller nästa.

Men grejen är att jag vill inte att vi gör alla våra landstingsförsök för att sen ge oss på det alternativa. Precis som de sa på kliniken så kan det ju inte skada. Jag vill inte behöva göra fler försök efter att våra landstingsförsök tagit slut. De åtta vi har i frysen på Carlanderska ska vi ha till syskonförsök, har jag tänkt mig.

Jag har endometrios*. Visserligen så lindrigt att de inte vet om det påverkar vår fertilitet alls. Och allt det andra funkar tipptopp, både hos mig och maken. Men jag har hört att endometriosen kan rubba immunförsvaret vilket kan försvåra för en graviditet. När vi gjorde utredningen och fick reda på att jag hade ärrbildning efter endometrios så föreslog inte min gynekolog någon behandling för den. Utan han sa att vi skulle få hjälp av ivf.

Än så länge har det inte hjälpt och när det gäller så kallade ”kroniska sjukdomar” som endo verkar inte de traditionella läkarna ha någon koll alls. Min gynekolog kunde knappt förklara vad det var, och ingen vet varför man får det. Då verkar det som om de alternativa läkekonsterna har bättre koll, faktiskt.

Så min tanke med att söka mig till alternativ medicin är att försöka förminska effekten som endon har på min fertilitet, samt köra lite avslappning i rent terapeutiskt syfte. Det tror jag är bra för mig.

* Så. Nu har jag verkligen berättat allt för er. Vill ni veta mer om endometrios läs här.

Postat i:Barnlöshet,

No Responses Yet

  1. crrly skriver:

    Spännande!

  2. Jenni skriver:

    Intressant att följa hur det går med denna behandling. Gick först hos en homeopat,men började sen en ”vanlig” utredning då jag också fick reda på att jag har endo. Fick opereras och behandlas nu för det, ska göra IVF när behandlingen är slut i höst.Slutade också då hos homeopaten för det kändes som om hon inte kunde göra något nu. Läste en notis i GP för några veckor sedan att akupunktur under provrörsbefruktning kan hjälpa enligt en dansk studie, kanske något att testa?
    Önskar er all lycka!

  3. Pia skriver:

    Det ska bli spännande att höra om du känner någon skillnad och självklart, det vore ju fantastiskt om det hjälper till så nästa ivf resulterar i att du blir gravid.

    Personligen (och det är verkligen bara vad jag själv tror) så tror jag att alternativmedicin som zonterapi och akupunkur tex kan passa om man har endo. Det handlar ju på ett sätt om en obalans i kroppen.

    Och jag håller med: det är skrutt att vanliga läkare har så dåliga kunskaper om endometrios. Det är INTE naturligt att ha mensvärk så man kräks en gång i månaden som man kan få höra av vissa läkare.

  4. Anonymous skriver:

    …men du har vid ett tidigare tillfälle berättat att du har lindrig endo, eller var det inne på AFF kanske?? äsch kommer inte ihåg.

    Rajja AFF

  5. Tess skriver:

    Jag är som din man, ”troende”. Det kan inte skada att testa. Om inte annat för att rå om sig själv och må lite bra.

    För mig gjorde och gör akupunktur underverk. Jag bara älskar det (och min akupunktör :).

    Jag hoppas att det kan ge din kropp ro och att du ska må bra.

    Ska bli spännande att följa dig.

    (Har inte varit inne hos dig på ett tag men är nu online igen i mitt nya hus!!)

    KRAM

  6. Tinselflickan skriver:

    Endometriosen har jag aldrig berättat om här på bloggen, jag tyckte inte att någon hade med det att göra. Det räckte att veta att läkarna sagt att vi troligen kan få barn på egen hand. Däremot på Aff och Fl står det i min pres.

    Men när det gällde att förklara hur jag tänkte med detta insåg jag att det inte gick att hålla det ”hemligt” längre.

    Jag har inte fått kontakt med personen ifråga än, vi har lekt phone tag i en dags tid men i dag ska vi höras av.

Kommentera

Besökare

  • 142,557 besökare

Om mig

Jag började blogga om barnlöshet och ivf i oktober 2004. Men ett antal försök och en skilsmässa senare har det hänt en del och nu är jag inne på min andra styvfamilj. Bloggen lever vidare men spretar åt olika håll. Vill du läsa mina skyddade inlägg mailar du mig några rader om dig själv och varför du anser att just du ska få läsa mina innersta hemligheter.

Kontakt

