Tinselflickans arkiv

Kvinnligt vs manligt

Jag är rädd för kvinnliga gynekologer. De är alldeles för hårdhänta.

Jag grundar detta på två saker. En barnmorska, tror jag – men hon var kvinna och hon skulle göra cellprov på mig.

Klockan var strax före tolv och det var på en kvinnoklinik här i stan. Jag hade fått en kallelse till cellprovstagning och var sist ut. Det hade nog varit många före mig men det är faktiskt ingen ursäkt. Och det var precis före lunch men det är heller ingen ursäkt.

Barnmorskan i fråga körde upp en plasttub i mig. Utan förvarning. Jag skrek till och undrade vad hon höll på med. Hon snäste att hon behövde den för att kunna ta cellprovet. Och jag sa att hon fick ta ut den för det gjorde ont.

Men då måste någon annan vara härinne och hjälpa mig, sa hon irriterat.

Herregud, då får det väl vara så, tyckte jag.

När jag gick därifrån kändes det som om jag blivit våldtagen. Inte fysiskt, men psykiskt. Jag går aldrig tillbaks till den kvinnokliniken. Aldrig.

På ivf-enheten på Sahlgrenska finns det ett par kvinnliga läkare varav jag har haft en. Hon var okej men inte speciellt mjuk, om man säger så. Den andra kvinnliga läkaren har rykten om sig att vara det hårdhäntaste som finns. En av mina iris-vänner fick henne på sitt första SU-äggplock och hon har fortfarande inte hämtat sig från chocken.

De manliga läkarna är nästan chevalereska, de klappar en fint på benet innan de ska in och pilla och talar om exakt vad de ska göra. De stödjer en i ländryggen när man ska kliva upp ur den förhatliga gynstolen och håller en i handen också. Nästan som en ursäkt för vad de har tvingats göra precis innan.

Om jag får välja kommer jag alltid att ha manliga gynekologer.

Postat i:Barnlöshet

No Responses Yet

  1. Kattmamman (a.k.a. Bridz) skriver:

    Jag har bara en gång blivit riktigt dåligt behandlad i gyn-stolen. Jag var inte särskilt gammal och ville bara ha p-piller men blev utsatt för en väldigt smärtsam undersökning som jag fortfarande inte vet vad den skulle göra för nytta. Detta var en manlig gynekolog.

    Min älskade gynekolog som är bäst i världen och som jag skulle rekommendera någon från Göteborg att gå till även om det innebar pendling flera gånger i veckan är kvinna.

    Så det så! 😉

  2. Erica skriver:

    Jag håller med dig, Tinsel. ALla gånger…

  3. Blyg bloggare som inte vågar lämna ut bloggadressen skriver:

    Fast jag blir otroligt generad av manliga gynekologer. Jag går hellre till en kvinna, har lyckligtvis aldrig blivit så dåligt behandlad som du blev. usch och fy!

    Blev dock otroligt illa behandlad av en sköterska på en kvinnoklinik när jag ringde och var hysterisk över att jag fick missfall och blödde så jag trodde jag skulle dö. Hon bara sa till mig att jag minsann inte behövde undersökas och att jag bara var överkänslig. Det var bara att genomlida. det skulle ju ändå sluta snart.

  4. Tinselflickan skriver:

    Jisses!

    Nog är vi många som fått höra okänsliga kommentarer men det där med missfall verkar dra ut det sämsta ur vissa sköterskor. Bara att genomlida my ass!!! Grrr.

  5. Anonymous skriver:

    Har också en manlig gynekolog som jag tycker är toppen,har dock ingen riktigt skräckhistoria att komma med..
    Tycker att dina tankar kring barnlöshet är bra att läsa. Är själv barnlös och ska genomgå vår första IVF till hösten. Är också glad för mina vänner som lyckas bli gravida, men samtidigt påminner det ju mig om vad jag inte lyckas med.

  6. Annisa skriver:

    Hej,
    håller inte riktigt med, har haft både kvinnliga och manliga gynekologer, och har inte märkt någon större skillnad där. Men jag har kanske haft tur 🙂
    Lycka till i framtiden, läser din blogg ibland, du skriver bra!
    Kram

  7. Nathalie Winberg skriver:

    På ungdomsmottagningen pratar de med en o klappar på en som om man vore en hundvalp. Jag gillar det 😀
    Skulle inte vilja ha en manlig gynekolog själv faktiskt, lite för att det känns som om att de inte kan relatera om man vill prata om något problem, men också p.g.a. handstorleken 😀

  8. Tinselflickan skriver:

    Självklart går det inte att dra alla över en kam. Bridz, jag är säker på att din gynekolog är världsbäst! =)

    Men sådär i allmänhet tror jag faktiskt att män kan vara mer försiktiga än kvinnor just för att de vet med sig att de inte har en aning om hur det känns att någon är därinne och pillar (eller vad de nu gör).

  9. Arletta skriver:

    Jag föredrar också manliga gynekologer. När jag var ung var jag på ungdomsmottagningen för att kolla upp en märklig åkoma som ingen förstod sig på och som förblev olöst.

    Det som hände var att den kvinnliga gynekologen fick för sig att hon skulle undersöka mig via rektum, om man säger så. Och utan förvarning kör hon upp ett eller två fingrar in i mig när jag ligger där i stolen. Det gjorde ASONT och jag hann inte ens förbereda mig för hon sa vad hon skulle göra samtidigt som hon redan gjorde det. Tro mig att jag höll på att lappa till kärringen! Hade ont hela dagen!

    Min manliga gynekolog är en herre på 60+. Han var med när svärmor hade precis fått min sambo. Gammal i gamet alltså. Han är jätteduktig och jätteförsiktig och jättejättebäst!

  10. Harmony skriver:

    Hos min barnmorska är det vanligt att elever är med. Ett år när jag skulle in för cyt-prov så hade jag nyligen brännskadat mitt ena ben rejält. Minns inte om jag fortfarande satt i rullstol eller gick på kryckor. Men jag hade i alla fall otroliga smärtor länge.

    Upp i stolen kom jag på något vis med hela det inpaketerade benet och la mig till rätta. När så den stackars eleven ställde sig mellan mina ben, spände jag ögonen i henne och sa tydligt och lugnt;
    – Men det ska du veta, att kommer du när mitt ben så sparkar jag dig hårt!

    Eleven hickade till och blev vettskrämd. Tonfallet gjorde verkligen klart för henne att jag menade allvar med mitt hot. Försiktigare provtagning har jag nog aldrig varit med om, även om min barnmorska är nära bäst i världen!!!
    :^)

    Annars har jag träffat många gynekologer genom åren, och det har varit väldigt blandad kompott av yrkesutövande av båda sorterna måste jag säga.

  11. labolina skriver:

    Ni som har så fina gynekologer, kanske vill rekommendera någon, helst nära Göteborg. Har inte varit hos någon jag trivts med på många år och är nu rädd inför besök. Manlig/kvinnlig, spelar ingen roll, bara han/hon är mjuk, tålmodig och kunnig!
    Labolina

Kommentera

Besökare

  • 142,522 besökare

Om mig

Jag började blogga om barnlöshet och ivf i oktober 2004. Men ett antal försök och en skilsmässa senare har det hänt en del och nu är jag inne på min andra styvfamilj. Bloggen lever vidare men spretar åt olika håll. Vill du läsa mina skyddade inlägg mailar du mig några rader om dig själv och varför du anser att just du ska få läsa mina innersta hemligheter.

Kontakt

