Tinselflickans arkiv

Telefonterror

Jag blir tokig på det där med förval och fast telefoni och grundtelefoni och fan och hans moster.

Vi hade ett telebolag som var hyfsat billiga som jag gillade. Jag kommer inte ihåg vad det hette. Sen köptes det upp av eländiga Valuephone och då började våra bekymmer.

Först en snorkig försäljare à typ 20 år som hotade att om vi inte ändrade om vårt abonnemang till just det som han rekommenderade att vår telefon skulle stängas av. Då får ni väl göra det, tyckte jag och la på.

Telefonen stängdes aldrig av och räkningarna började komma. De var rätt låga men jag var sur på den där försäljaren så jag bestämde mig* för att byta tillbaks till spray, som jag haft när jag bodde själv.

Sagt och gjort. Trodde jag.

Men räkningarna fortsatte att komma från eländiga Valuephone trots att jag mailat och undrat varför. Till slut ringde jag upp dem och sa upp mig som kund. Trodde jag.

Men räkningarna fortsatte att komma – samtidigt som vi fick räkningar från Spray. Eller rättare sagt – en räkning från Spray.

I dag fick vi ännu en räkning från Valuephone och då surnade jag till rejält. Ringde och skällde ut en person på kundtjänst och sa att jag utan några som helst förbehåll vill att han avslutar mitt abonnemang hos dem. Men då stängs din telefon av, säger han. Det skiter jag i, sa jag argt.

Sen ringde jag Spray och kollade så att den inte skulle stängas av. Det skulle den inte, sa killen i luren.

Sen ringde jag Telia och kollade så att vi verkligen hade kvar vårt grundabonnemang där och förvalet hos Spray, och det hade vi, sa tjejen i luren.

Sen tog jag upp luren och skulle ringa min man för att berätta om eländet och plötsligt gick det inte att ringa.

Tjänsten finns inte – var god kontakta kundtjänst, sa en något mallig manlig röst.

Grrrrrrrrrrrr.

Så jag ringde upp Sprays kundtjänst med min mobil** och fick reda på att förvalet av någon anledning inte var inkopplad. Trots att killen i luren sagt – tio minuter tidigare – att det var det.

Summa summarum: ska vi ringa ut måste vi trycka 9501 och sen riktnummer – även om vi ringer inom Göteborg. Förhoppningsvis kan de koppla in förvalet redan i morgon men i och med att det är midsommarhelg kan det bli så att vi får vänta till efter helgen.

Suck. Det var mycket lättare förr.

* Hemma hos oss är det jag som bestämmer över vilket telebolag vi har.
** Hur fan klarade man sig före mobilens tid? Gick man in till grannen och ringde eller vad?

Postat i:Livet

No Responses Yet

  1. Nathalie Winberg skriver:

    Finns det något värre än telefonförsäljare? Ja, det som försöker sälja vadsomhelst inom telefoni.

    Speciellt Vodafone, nej nej, Telenors försäljare. Jag vill giftmörda dem allihop ibland. Krångligast med abbonemang har Rix Telecom varit, herregud människorna skickade räkning på räkning på räkning månader efter att vi inte hade deras tjänst längre, dessutom fungerade inte tjänsten på över ett halvår och tillslut sa tilloch med deras anställda att det kanske var bäst om vi bytte bolag. Tjenare.

    Nu blev jag irriterad. 😀

  2. Isidor skriver:

    telefonförsäljare är värst!
    Jag hade följande konverstaion med en människa därifrån:
    ”HejjagringerfrånTeliaärduintresseradav…”
    ”Nej. Jag är med i NIX och vill inte att ni ringer till mig.”
    ”Men du har varit kund här tidigare och därför gäller inte nix och blablablablabla.”
    ”Vilken del av ”nej” var det du inte förstod?” *klick*

    Prova att skrota det fasta telefonabonnemanget. Det är inte så dyrt med mobil längre…

  3. Adde skriver:

    Ja en del saker var bättre förr i tiden…

    Ang telefon terror – Nu har vi inte just detta problemet (men det kommer väl hit så småningom också) men vad en del affärer börjat med här är att spela in en reklamsnutt på band som själv ringer upp till olika nummer och spelar upp sig. Alltså inte en person som försöker sälja dig något utan en dj*a bandspelare. Och inte hjälper det att bara slänga på luren. De måste tydligen låta bandet gå till slutet, så glöm att själv ringa någonstans just efter du slängt på luren… >:-(

  4. Isidor skriver:

    Just det fanns det ett avsnitt av Simpsons som handlade om för 10 år sedan. Jag började tro att fenomenet aldrig skulle hitta hit!

  5. Tinselflickan skriver:

    Jag är väl inte helt emot att säga upp landlinan helt och hållet och byta till mobiltelefon men samtidigt känns det tryggt med ett ”vanligt” nummer. Jag är väl lite konservativ av mig, kanske.

    Jag slängde för övrigt på luren i örat på en grymt otrevlig säljare som vägrade att presentera sig och ville sälja telefonabonnemang en gång. Sen ringde jag till telebolaget och klagade.

    Hoppas han blev av med jobbet. Hatar folk som inte presenterar sig när de ringer. Usch.

  6. Arletta skriver:

    Förlåt att jag skrattar, men visst är det sjukt!!!

  7. DawnLord skriver:

    Välkommen till den nya enklare, snabbare digitaliserade världen.

    Det som förr tog en stund att göra fel blir katastrof på nolltid numer.

    Och svar på frågan:
    Man gick till grannen för att ringa om det var fel på sin egen telefon.

  8. Anonymous skriver:

    Jag är telefonterroist ringer sönder er när ni minst annar det.
    Hör ni något sent samtal på natten vågar ni svara det kanske är jag.
    Som ringer för att störa er.
    Skohall.

Kommentera

Besökare

  • 142,522 besökare

Om mig

Jag började blogga om barnlöshet och ivf i oktober 2004. Men ett antal försök och en skilsmässa senare har det hänt en del och nu är jag inne på min andra styvfamilj. Bloggen lever vidare men spretar åt olika håll. Vill du läsa mina skyddade inlägg mailar du mig några rader om dig själv och varför du anser att just du ska få läsa mina innersta hemligheter.

Kontakt

