Tinselflickans arkiv

Påminnelse

Jag förstår mina barnlösa vänner som blivit gravida och plötsligt känner som om de hamnat i fiendeland.

Men en kommentar på Lindas blogg gjorde mig lite irriterad. Och jag känner att jag behöver påminna er, mig själv och hela världen egentligen.

När vi barnlösa blir ledsna över andras gravidmagar är det inte för att vi missunnar någon annan glädjen och lyckan över att ha lyckats bli gravid. Utan vi är ledsna för vår egen skull. Och det är därför det är svårt att umgås med människor som har gravidmagar. För det är en så tydlig påminnelse om det som vi själva saknar och i vissa fall aldrig har haft.

Det är därför jag inte läser gravidas bloggar när jag vet med mig att jag blir ledsen över magbilder eller ultraljudsbilder. För att bespara mig själv en jobbig jävla sorg. Och avundsjuka. Ja, jag är avundsjuk på dem som lyckas och är gravida. Självklart – jag har ju inte lyckats själv. Hittills. Men jag missunnar dem verkligen ingenting.

Jag är superglad för alla som jag känner via barnlöshetssvängen och på annat sätt också som haft förmånen att bli gravida. Jag önskar er allt gott och hoppas verkligen att alla era graviditeter flyter på utan problem och att ni efter nio månaders lycka får hålla era efterlängtade bäbisar i famnen.

Men jag hoppas ni förstår att jag då och då inte kommer att orka att följa er.

Postat i:Barnlöshet

No Responses Yet

  1. Sanna skriver:

    Jag fattar. Jag hade aldrig utsatt mig för en blogg som min egen för någon månad sedan eller fikat med en gravid väninna.

    Jag tycker att du är fantastisk som orkar glädja dig åt andra och som är klok nog att hålla lite distans när du känner att du inte orkar.

    Det är helt okej att inte orka.

    Stor kram Sanna

  2. Kattmamman (a.k.a. Bridz) skriver:

    Tänkte precis samma sak när jag såg kommentaren.

    Jag vet alltför väl och förstår så väl att ni inte orkar jubla åt våra magar.

    Jag blir så glad när jag ser en uppmuntrande kommentar från dig eller någon av er andra i min blogg för jag vet precis hur mycket det kostar på. Och jag vet vilket otroligt mycket bättre läge jag befinner mig i. Jag väntar mig inte att ni ska orka följa mig, för jag orkar knappt följa de som kommit längre än vad jag gjort.

    Kramar

  3. Kattmamman (a.k.a. Bridz) skriver:

    Och Linda om du läser här, jag menar alltså inte ditt inlägg utan ett av svaren du fick!!!!

  4. Erica skriver:

    Tack, Tina. Jag började skriva en kommentar här men det blev så långt så det blir nog ett inlägg på min egen blogg istället. Vill då bara säga att jag håller med dig och dina tankar till 100%. Stor kram!

  5. Anna skriver:

    Vi är nog många som har ”been there, done that, bought the t-shirt”. Och vi vet exakt hur det är och varför man är avundsjuk. Inget underligt.

    För övrigt, läste just i någon tidningsnotis att forskare hade forskat på spädbarn och kommit fram till att avundsjuka är en nedärvd känsla, inte någonting inlärt. Där ser man! 😀

    Tack för dina rara kommentarer i min blogg, Tina.

    Kram Anna

  6. Linda (Gosan) skriver:

    Jag vet precis vilken komentar du menar och jag blev lite förbryllad jag oxå för det var inte det mitt inlägg handlade om. Och du ska veta att jag förstår absolut att du och anndra med för den delen inte orkar läsa om mina gravidtankar alla dagar. det kräver jag inte heller. Men jag blir väldigt glad när du tittar in.

    Kram!

  7. Tess skriver:

    Så klart. Så är det. Tänker på dig gumman. KRAM.

Kommentera

Besökare

  • 142,614 besökare

Om mig

Jag började blogga om barnlöshet och ivf i oktober 2004. Men ett antal försök och en skilsmässa senare har det hänt en del och nu är jag inne på min andra styvfamilj. Bloggen lever vidare men spretar åt olika håll. Vill du läsa mina skyddade inlägg mailar du mig några rader om dig själv och varför du anser att just du ska få läsa mina innersta hemligheter.

Kontakt

