Tinselflickans arkiv

Berg- och dalbana

Jag har hört ryktas om ett amerikanskt par som byggde en berg- och dalbana som man kunde åka i syfte att få ett befruktat embryo (efter en ivf) att fästa.

De stödde sig på någon obskyr forskning och påstår tydligen att det funkar*.

Jag tror dock inte att jag kommer testa genom att åka Balder nästa gång jag ska ruva. Visserligen kunde den första, hisnande nerförsbacken med 70 procents lutning utan tvekan fått världens envisaste embryo att fästa – av ren skräck.

Men de efterföljande skrämselhickorna jag fick när jag trodde att jag skulle slå huvudet i träbjälkarna och mina illvrål när banan inte alls tog slut där jag trodde den skulle göra det skulle nog ta kål på allt som skulle kunna tänkas leva i min livmoder.

* Jag har försökt googla det hela men varje gång jag söker på ivf + rollercoaster så får jag bara upp tragiska berättelser om vilken emotionell berg- och dalbana ivf är. Vilket visserligen stämmer men jag börjar misstänka att det hela är en urban legend à la provrörsbefruktning. Ungefär som att man garanterat blir gravid när man skaffar hund.

Postat i:Barnlöshet

No Responses Yet

  1. Solkatten skriver:

    Hmm.

    Undrar om det är för sent med ett besök på Gröna Lund.

  2. Pia skriver:

    Det låter lite mysko. Man blir nyfiken på att veta mer om hur det hjälper. Ska farten hjälpa till att slunga ägget mot livmoderväggen och borra fast det?
    Men gillar man berg- och dalbanor så är det ju en anledning så god som någon att åka, helt klart.

  3. Tinselflickan skriver:

    Jag tror att det är det som är tanken men jag kan inte hitta det beskrivet någonstans, även om jag är helt säker på att jag läst det.

  4. Kattmamman (a.k.a. Bridz) skriver:

    Håller med om att det låter intressant!

    Och det är aldrig fel att göra något man tycker är roligt under ruvningen, den är ju så jobbig ändå, så på det sättet kan det ju hjälpa själsligt.

    Å andra sidan hade jag rätt ont i magen när jag ruvade och tror inte att det hade varit så skönt att skaka om magen just då?

  5. Salvia skriver:

    Jag är å ena sidan skeptisk till alla ”mirakelkurer”, å andra sidan tror jag benhårt på viljans kraft.

    Man ska satsa på det man tror på, vare sig det är berg-och dalbana, ayurvediska piller eller hundköp.

    Sedan tror jag att det alltid är en fördel om man förlitar sig på vetenskap och västerländsk medicin också.

  6. Tinselflickan skriver:

    Med tanke på att jag eventuellt hade ägglossning i går var jag lite fundersam när jag skulle åka balder (ja, vi var på Liseberg i går). tänkte att det knappast kunde skada, även om det är på tok för tidigt för att det ska finnas ett utvecklat embryo egentligen.

    Men jag får väl gå dit igen om några dagar och se om det har någon verkan! =)

    Skämt åsido, det är en intressant teori även om jag inte kan hitta artikeln någonstans (jag vet att jag har läst en artikel). Men jag tror som Salvia – viljans kraft är stark.

  7. crrly skriver:

    Ååååååååååhhh, bergochdalbanor är det bästa som finns!!!

  8. crrly skriver:

    Förlåt, blev lite till mig där, bara av bilden…! 😉

    Ja, det var svårt att googla fram nåt sånt, ja. Men jag hittade denna blogg, värsta coola namnet! 🙂

    http://legsup.blogspot.com/

Kommentera

Besökare

  • 142,522 besökare

Om mig

Jag började blogga om barnlöshet och ivf i oktober 2004. Men ett antal försök och en skilsmässa senare har det hänt en del och nu är jag inne på min andra styvfamilj. Bloggen lever vidare men spretar åt olika håll. Vill du läsa mina skyddade inlägg mailar du mig några rader om dig själv och varför du anser att just du ska få läsa mina innersta hemligheter.

Kontakt

