Tinselflickans arkiv

Arbetsmetodik

Det finns tillfällen då man häpnas över folks kommunikativa förmåga och/eller brist på densamma.

Jag har insett att det är otroligt svårt när folk pratar förbi varandra och aldrig kommer fram till något. Problemet är att har man olika sätt att kommunicera på är det inte alltid som man förstår vad andra vill ha sagt. Och då kan diskussioner bli konstiga.

Vissa tror att det är så generellt att män pratar på ett sätt och kvinnor på andra. Det har jag svårt att acceptera. Visserligen kan man säga ibland att män är si och kvinnor så för att förenkla – men alla har olika personligheter och oavsett könstillhörighet spelar mycket annat in också.

Till exempel var jag i dag med om en diskussion där fem kvinnor samtidigt argumenterade* kring ett ämne. Alla tyckte att de hade olika åsikter och olika grupperingar blev väldigt tydliga. Ändå kom alla fem fram till en och samma sak.

Det är svårt när folk har olika sätt att argumentera och använder en diskussion för olika saker. Vissa vill föra fram en åsikt och försöka förankra den – andra vill argumentera fram en lösning.

Huvudsaken är att vi kom fram till något – och att alla var överens. Konstigt bara att ingen fattade det förrän vi argumenterat klart.

* Argumentera är i sammanhanget ett väldigt snällt ord.

Postat i:Livet

No Responses Yet

  1. Ulla skriver:

    Sådant tycker jag händer väldigt ofta. Det är kanske en nödvändig process man måste igenom, just för att vi människor tänker så olika. Var och en har sin utgångspunkt. Tur i alla fall att ni var överens! Det är ju inte alltid så.

  2. Isidor skriver:

    Ofta verkar det inte hänga bara på hur man kommunicerar, utan vad man kommunicerar. Om alla säger ”blå” men en tycker att färgen på himlen är något som kan beskrivas med det ordet, och en annan menar att färgen på gräset ligger bäst till och en tredje funderar över konceptet färg och hur det kan tänkas smaka, så blir det svårt med en diskussion där begreppet ”blå” är centralt.

    Jag lider med dig som tvingats genomleva det på solig dag som denna…

  3. Tinselflickan skriver:

    Jag tycker det är befriande för det är annars ganska sällan som man får tillfälle att verkligen förstå hur folk tänker och något av en uppenbarelse att man verkligen kan ha helt olika utgångspunkter fastän man menar samma saker.

  4. Isidor skriver:

    …”Människan menade att hon var mycket intellegentare än delfiner, eftersom hon skapat filosofi, litteratur, byggt städer och skapat krig osv, medan det enda delfinerna gjorde hela dagarna var att simma runt och leka och ha kul. Delfinerna hävdade precis motsatsen, med exakt samma argument”.
    (Mycket oprecist översatt och citerat ur Douglas Adams the Hitchhiker’s guide to the galaxy)

Kommentera

Besökare

  • 142,522 besökare

Om mig

Jag började blogga om barnlöshet och ivf i oktober 2004. Men ett antal försök och en skilsmässa senare har det hänt en del och nu är jag inne på min andra styvfamilj. Bloggen lever vidare men spretar åt olika håll. Vill du läsa mina skyddade inlägg mailar du mig några rader om dig själv och varför du anser att just du ska få läsa mina innersta hemligheter.

Kontakt

