Tinselflickans arkiv

Påkommen

När jag var på apoteket häromdagen för att köpa tandkräm och diverse andra saker kom jag på att man på SU inte tillhandahåller några gravtest, utan man är tvungen att inhandla en egen.

Tanken slog mig när jag stod vid kassan och lite nervöst sa jag Oj, jag har glömt en sak och sprang bort för att hämta. Jag visste att jag ville ha ett digitalt test – inget är jobbigare än att stå och analysera om det verkligen inte är ett streck där det inget streck finns. I och med att jag var lite stressad ryckte jag bara till mig en låda men blev lite förvånad över att det var så dyrt.

När jag kom hem såg jag att jag köpt ett trepack. För över 200 spänn.

Nu vet jag i och för sig inte om digitala graviditetstest verkligen finns i enskilda paket, men jag antar att det är så. Gemene kvinna behöver väl antagligen bara testa en gång.

Men min man, som verkar ha anammat lite av min skrockfullhet på sistone, tyckte det var toppen.

Nu ska du se att det funkar – bara för att vi har tre tester kommer vi inte behöva de andra två. Då har vi lurat dom*!

Jag vet inte om han har rätt men nu har vi i alla fall så det räcker ett tag framöver.

Över huvudtaget tycker jag det är väldigt pinsamt att inhandla graviditetstester. Tidigare, innan jag gav upp och slutade testa helt, brukade jag sprida ut mina inköp.

Vi har nämligen ett apotek mycket nära där vi bor, och där inhandlade jag rätt många gravtest, till att börja med. Men efter några månader åkte jag hellre in till Nordstan eller Kungstorget i något obestämt ärende och slank in på apoteken där.

Min stora skräck var att apotekspersonalen skulle känna igen mig och mina återkommande inköp och tycka synd om mig. Och det fick absolut inte hända.

* Exakt vilka ”dom” är vet jag inte riktigt, men jag tror att det är samma personer som ser till att det alltid är ett ojämnt antal strumpor i torktumlaren.

Postat i:FET och IVF,

No Responses Yet

  1. Kattmamman (a.k.a. Bridz) skriver:

    De säljs bara i trepack, och jag har också undrat lite över varför det är så.

    Men det är rätt bra, för när du fått positivt kommer du att komma och tänka på folk du hört talas om som fått falskt positivt, så då kommer du behöva göra ett test till.

    Och sen kommer du inte tro på att det verkligen hände trots att du fotograferat testet, så några dagar senare kommer du att vilja göra ytterligare ett test 😉

  2. Pia skriver:

    Jag undrar om det finns kvinnor som bara gör ett test? Jag börjar mer och mer misstänka att grav.tester är en otroligt lukurativ bransch just därför att alla kvinnor testar minst 2-3 gånger.

  3. Nathalie Winberg skriver:

    Tydligen kan det bli två streck i de digitala (alltså saken man sätte rin) och de som testat med vanliga innan tittar hemskt gärna på dom där två strecken och hoppas att ”inte/ikke gravid” visar fel. Så även om man köper digitalt finns det de som ändå måste ha något att fundera över 😛 Lycka till!

  4. b skriver:

    JAGT TESTADE BARA EN GÅNG MEN SÅ ÄR JAG EN SÅN SOM ALLTID HAR TUR MED SÅNT!

  5. Tinselflickan skriver:

    Oavsett om man testar positivt eller negativt finns det ju alltid ett behov av att dubbelkolla för man tror ju inte riktigt på resultatet…

    Och nathalie – vad synd att du berättade detta för mig för nu vet jag vad jag kommer göra om resultatet blir negativt! =)

    B. Så roligt för dig. Och vad bra att du känner sådan glädje över detta faktum att du måste ropa ut ditt budskap.

  6. Kattmamman (a.k.a. Bridz) skriver:

    Fast man får alltid två streck på CB:s digitala test, det har tyvärr ingenting med graviditet att göra. Så jag rekommenderar dig inte att titta på stickorna.

  7. Viol-jennie skriver:

    Jag tror också, som Pia säger, att företagen som säljer gravtest och ägglossningstest tjänar grymt med pengar och det gör mig lite förbannad för det handlar ju många gånger om en människas högsta dröm i livet – att få barn. Och så ska det sitta nån rik nisse och tjänsa pengar på det :(! Man betalar nog vad det kostar fast man kanske inte har det så fett. Under den period vi försökte få barn bestämde jag mig för att inte testa två-tre gånger varje månad utan istället invänta mensen. Sen när den var jättesen testade jag. Dels kändes det bättre för mig psykologiskt, och dels kändes det lite bra att inte slänga bort pengar till Clearblue. Men jag förstår absolut dom som känner att dom måste få veta, eller vill ”kolla en gång till”, särskilt om man kämpat jättelänge. Jag dubbelkollade med en överbliven ägglossningssticka 😉 så så ståndaktig var jag ju inte…

  8. Tinselflickan skriver:

    Okej. Får jag negativt besked ska jag inte dra ut stickorna och djupanalysera dem. Tack Bridz! =)

    Jennie: precis så som du tänkte har jag också resonerat. Jag vet ju att vi har en chans att lyckas på egen hand och det har inte gjort saken lättare, direkt. Men det senaste året har jag resonerat som så att jag handskas hellre med en ovälkommen men sen mens än med ett hånfullt, negativt test.

  9. Nila skriver:

    Kan tipsa alla som tycker graviditetstest är dyrt (jag håller med) om att det går att beställa på nätet. Jag beställde en enkel variant som är som en liten remsa (sån där som man använder och kollar urinprov med). 10-pack för ca 120 kr inkl. frakt. Såg på denna sida: http://www.amazon.com/gp/product/B0002YIQDW/ref=pd_sbs_hpc_1/002-2080545-0965612?%5Fencoding=UTF8&v=glance&n=3760901 att det nu går att få ännu billigare. Frakten verkar vara USD 2.99 till Europa. Tror MVC använder sig av sådana här ”remsor” förresten.

Kommentera

Besökare

  • 142,557 besökare

Om mig

Jag började blogga om barnlöshet och ivf i oktober 2004. Men ett antal försök och en skilsmässa senare har det hänt en del och nu är jag inne på min andra styvfamilj. Bloggen lever vidare men spretar åt olika håll. Vill du läsa mina skyddade inlägg mailar du mig några rader om dig själv och varför du anser att just du ska få läsa mina innersta hemligheter.

Kontakt

