Tinselflickans arkiv

Att leva farligt

De andra två gångerna jag ruvat* har jag varit värsta renlevnadsmänniskan. Jag har inte låtit en droppe alkohol passera mina läppar**, jag har dragit ner på onyttigheterna men jag har jobbat alldeles för mycket.

Jag minns en jättefin middag som jag var på i januari, där det bjöds på champagne – som jag avstod ifrån. Inget vin till maten heller, utan Ramlösa hela vägen. Jag hade trevligt, men hade gärna smuttat på lite champagne, åtminstone.

Nu blir det ändring på det hela.

I onsdags kväll var vi ute och åt middag men min svärfar och då drack jag ett glas vin till maten. I fredags hade maken handlat lite öl till sig själv och överraskade mig med att ha köpt en weissbier (enda ölet jag kan dricka) och två xider till mig.

Vi vet redan att om du inte dricker något så blir du inte gravid. Så den här gången gör vi tvärtom, tyckte han.

Alltså drack jag lite weissbier på fredagen och i går drack jag en sliskigt söt xider när jag tittade på schlagerfesten tillsammans med svägerskan och hennes söta son.

Under inga omständigheter tänker jag dricka mig berusad – men ett glas hit eller dit kan knappast spela någon roll. På onsdag ska jag på firmafest och företaget bjuder på två glas vin till maten. Jag kanske inte dricker båda, men ett kan jag i alla fall ta.

Och vad gäller jobbet så arbetar jag fem dagar den här veckan, 50 timmar inalles. Men jag lovar, jag ska ta det lugnt. Veckan därpå är jag dessutom helt ledig.

* Konstigt, det känns som om jag inte gjort annat. Att det säkert varit tre, fyra gånger åtminstone. Så är det bara två…

** Trots att jag vet att det inte spelar någon som helst roll för om embryot fäster eller ej. Och trots att jag vet att den inte får sin näring via mig förrän senare, om jag skulle bli gravid.

Postat i:FET och IVF,

No Responses Yet

  1. SANDRA skriver:

    Njut.

  2. Kattmamman (a.k.a. Bridz) skriver:

    Jag tycker att du gör helt rätt som dricker lite alkohol.

    Däremot så tror jag faktiskt att om man blir verkligt apberusad så kan det göra så att något i delningen kommer av sig. Alla funktioner i kroppen lägger ju av vid ett sånt tillstånd och det gör nog celldelningen också.

    Men av några glas vin eller öl kan absolut inget hända!

  3. Tess skriver:

    Vet du vad. Bara du mår bra så är allting bra. Du bestämmen själv och gör precis så som du tycker känns bäst.

    Låter mysigt med överaskningsöl och middag ute.

  4. Sanna skriver:

    När jag har inseminerats har de alltid sagt åt mig på Sophiahemmet att visst njuta av livet och ett glas vin då och då. Att det inte spelar någon roll.

    Så gör det. Njut så länge du kan. Snart kommer det att dröja innan du kan njuta just sådan avkoppling 😉

    Bamsekram från Sanna

  5. Pia skriver:

    Helt rätt tänkt tycker jag med! 🙂

  6. sassamamma skriver:

    Passa på bara :-).

    Min kompis italienska mormor har förresten helt klart för sig vad som gäller när man är gravid:
    Man kan röka tio cigaretter om dagen men inte mer! Man kan dricka vin och öl men man får absolut inte dricka sprit. Man ska äta av allt 🙂

    Sååååå, lite mer än så kan du nog ta i nu under ruvningen utan att det är farligt 😉

  7. Lillan skriver:

    Låter som en bra inställning! Själv ska jag på 40-årsfest den 3/6 och då ruvar jag ju förmodligen. Vi har dock med oss Carl, vilket ju borgar för att varken Pasqui eller jag kommer att dricka mer än något glas vin, men jag kommer inte att vara HELT nykter…

  8. Tinselflickan skriver:

    Japp, jag är säker på att det inte kan innebära någon fara och faktiskt tror jag att det blir lättare för mig att ha roligt och hitta på kul grejer om jag vet att jag inte har något eget alkoholförbud.

  9. baby or not skriver:

    Njut av livet!
    Några glas vin är absolut ingen fara. OM det skulle spela in skulle vi inte ha så många barn i världen.

Kommentera

Besökare

  • 142,617 besökare

Om mig

Jag började blogga om barnlöshet och ivf i oktober 2004. Men ett antal försök och en skilsmässa senare har det hänt en del och nu är jag inne på min andra styvfamilj. Bloggen lever vidare men spretar åt olika håll. Vill du läsa mina skyddade inlägg mailar du mig några rader om dig själv och varför du anser att just du ska få läsa mina innersta hemligheter.

Kontakt

