Tinselflickans arkiv

Tjockis – jag?

Det är bara att konstatera – min mage växer.

Jag kommer inte i mina tajta byxor, måste ha mina stora linnebyxor eller kjol med resår. Fick en chock i helgen och tänkte att jag måste skära ner på sötsakerna…

Sen kom jag på vad det berodde på och smällde i mig en pizza. Inte så lyckat kanske! Får se om midjemåttet minskar efter äggplocket.

I morgon kväll ska jag minska min menopur-dos från 150 till 112. Det betyder mer fipplande för nu ska jag plötsligt använda två vätskeampuller i stället för en (för enkelhetens skull, tydligen) och bara dra upp en halv milliliter från den ena.*

Jag har redan övat och tror att det kommer att gå bra. Tar ju sprutorna på jobbet så jag får inget moraliskt stöd av maken förutom via sms.

Det lustiga är att jag vill inte alls sänka dosen – det innebär nämligen att jag måste spruta in mer vätska än vanligt och det är den biten som jag tycker är läskigast. Blir helt knäsvag varje gång, och jag kan heller inte titta när jag drar ut nålen – jag brukar hålla för med lite papper.

Nåväl. Allt detta fipplande och fupplande ger förhoppningsvis resultat och jag har till och med börjat förbereda mig för hur jag ska hantera om det bara blir ett fåtal ägg vid plocket.

Huvudsaken är att jag får tillbaks ett.

*Vanligtvis tar jag en vätskeampull, suger in vätskan i nålen, sprutar in vätskan i en liten behållare med pulvertablett, blandar det hela, suger upp vätskan, sprutar in den i nästa behållare med pulvertablett, blandar det hela, suger upp vätskan igen, byter nål och sprutar in.
För att få i mig 112 ska jag ta två vätskeampuller, börja med den ena och spruta in vätskan i en behållare så att tabletten löses upp, sedan bara suga upp hälften av vätskan, det vill säga o,5 milliliter. Sedan öppna nästa vätskeampull, suga upp vätskan tillsammans med den halva millilitern, spruta ut alltihop i nästa behållare med pulvertablett så att allt blandas ordentligt, suga upp hela alltet igen och sen byta nål. Hu!

Postat i:FET och IVF,

No Responses Yet

  1. Linda (Gosan) skriver:

    Kan ju alltid hoppas att du blir smalare och inte som jag som blev ännu rundare =) men men det är det värt om det funkar.

  2. Anna skriver:

    Du är såååå duktig!!!!
    Kämpa på!

  3. Sanna skriver:

    Äsch gumman, du har tillräckligt utan att också behöva tänka på vikten. Det låter jättejobbigt och fippligt med nya dosen – du är superduktig som fixar det!

    KRAM Sanna

  4. Hoppfullan skriver:

    Hejsvejs! Förstår att det är jobbigt med alla ändringar hit och dit, men du verkar ju fixa det jättebra! Visst blir man svullen under tiden som man odlar ägg i sin kropp, det är ju mer aktivitet i äggstockarna, och förhoppningsvis fler ägg, än vid en vanlig ägglossning. Efter äggplocket brukar man ju också vara svullen en tid, eftersom dom tömda äggblåsorna återfylls med vätska till en början. Och SEN. så får vi hoppas att vi fortsätter svullna upp, fast av en annan anledning, eller hur?! Förhoppningsvis är det snart dax att shoppa loss en helt ny garderob! Jag ska på VUL i morgon, har än så länge ingen aning om hur många äggblåsor jag (förhoppningsvis) har.
    Kramar

  5. Tinselflickan skriver:

    Jag är väl inte så bekymrad om vikten, men det är inte kul att öka i omfång när det inte finns någon bebbe i magen… =)

    Hoppfullan, skönt att få en uppdatering och lycka till på VUL:et i morgon! Jag har skickat ett privat meddelande till dig på Violen, var lite nyfiken på hur det gick för dig. Du måste berätta hur det såg ut!

    Linda, jag blir gärna större, bara det beror på att det finns nåt därinne! =)

    Tack alla för pepp!

  6. Lillan skriver:

    Tala inte om storlek… Det här året har varit ett helsike med alla hormonbehandlingar. Jag tycker ju inte att jag lider nämnvärt av dem, men jag har uppenbarligen lagt på mig i vikt, för förra årets sommarkläder känns inte helt okej… Fan, fan, fan – jag skulle ju ha ”eftergraviditetsmage” den här sommaren, inte ”fortfarandesladdrigeftertreårmage”! 11 dagar till mitt gamla BF – tungt!
    /Lillan

  7. Tinselflickan skriver:

    Gumman!

    Jag förstår att du ser med fasa på det datumet. 😦
    Hoppas att ni lyckas med nästa FET så du får en fin, rund, gravidmage!

    Kram!!

Kommentera

Besökare

  • 142,639 besökare

Om mig

Jag började blogga om barnlöshet och ivf i oktober 2004. Men ett antal försök och en skilsmässa senare har det hänt en del och nu är jag inne på min andra styvfamilj. Bloggen lever vidare men spretar åt olika håll. Vill du läsa mina skyddade inlägg mailar du mig några rader om dig själv och varför du anser att just du ska få läsa mina innersta hemligheter.

Kontakt

