Tinselflickans arkiv

Krångel

Nu har jag för första gången injicerat med menopur.

Det är faktiskt tio gånger värre än puregon-pennan.

Pennan är så snäll och lätt att använda, så man lyckas nästan överbevisa sig själv om att det inte handlar om en spruta.

Med menopuren går det liksom inte att dölja att man leker med en riktig spruta. Dels när man håller på och blandar – nålen som man använder till det är rejält skrämmande, kan jag säga. Tur man inte använder den för då hade jag svimmat.

Sen är det lite jobbigt att byta nålar. Jag är fortfarande helt knäsvag och ändå är det tio minuter sen jag tog sprutan. Hu!

Men men, det kändes nästan som om det ilade till i magen nyss så förhoppningsvis gör det nytta.

Postat i:FET och IVF,

No Responses Yet

  1. Nathalie Winberg skriver:

    Vad duktig du är 🙂

  2. Anonymous skriver:

    Välkommen i Menopurklubben, du är jätteduktig!

    Trist att det inte blev ÄP på onsdag, för då hade det blivit samma dag som jag men nu kan du tänka på mig på onsdag och jag på dig på fredag =)

    kram och trevlig helg!
    /gåtan

  3. Lillan skriver:

    När jag skulle blanda till ägglossningssprutan för dryga 3½ år sedan så trodde jag att jag skulle bli tvungen att använda den där tjocka blandkanylen, för jag lyckades med konststycket att böja den riktiga kanylen rätt så ordentligt… Som tur var så funkade det i alla fall, men adrenalinet som pumpade just då hade definitivt räckt för att få mig att sticka den där tjocka kanylen i magen om jag hade varit tvungen! Kram på dig, hoppas att det går bättre för varje dag!
    /Lillan

  4. Fuksen skriver:

    när vi fick instr för srutor (då fanns inte pennan) var sköterskan extra noga med att påpeka att det inte var ”blandnålen” jag skulle sticka mig med, utan den tunnare.
    hon hade haft en patient som sett ut som ett stort blåmärke efter behandling och försynt påpekat att ”det gjorde lite ont” med sprutorna. det visade sig att hennes man missat bytanål-steget och i två veckors tid sprutat henne med den tjocka nålen. AJJ.
    Håller tummar & tår för att Menopuren sparkar igång jordens äggrace nu! Kram!

  5. Hoppfullan skriver:

    Jag får också önska dig varmt välkommen i Menopurklubben!! Jag har nu tagit min 2:a spruta, och det var jobbigt an två anledningar: För det första så befann jag mig på ett varmt tåg, oroade mig för att preparaten ej tål värmen + var tvungen att blanda hela häxbrygden på en liten tågtoalett. För det andra, så hade jag (paaanik) trots dubbelkoll och trippelkoll av packningen, GLÖMT att ta med blandnålar. Svettades väl och länge medan jag försökte blanda med liten nål. Lyckades hyggligt till slut (hoppas jag). HUR klantig får man vara? Fasen Tinselflickan, vad jobbigt att du fick för låg dos, men det hade varit värre om du blivit överstimulerad. Du ska se de blir kanonbra nu när du har blivit menopur-tjej! Kram Hoppfullan

  6. Kattmamman (a.k.a. Bridz) skriver:

    Du är jätteduktig!!!!

    Jag fick den här gången ta dubbla sprutor varje dag, både Puregonpennan och riktig ond spruta, och det är inte roligt någonstans. Men det finns ett slut på eländet och när man kommer dit är man otroligt stolt över sig själv!

  7. Tinselflickan skriver:

    Alltså nu vet jag tre personer som ska plockas på ägg på onsdag. Hoppas det går bra för er alla tre!

    Jag hoppas att detta inte förvärrar kvaliteten på äggen, förra gången var de ju dunderbra och jag vill faktiskt ha ett gäng till frysen nu.

    I dag gick det lite lättare, när maken blandade. Men på måndag börjar jag jobba igen, och då måste jag fixa det själv.

    Kram!

  8. crrly skriver:

    Det är SKITJOBBIGT. Har inte haft just den men liknande. Och varje gång blir darling o jag dessutom osams så när jag väl trycker in den är jag ARG… Ingen bra sinnestämning alls att vara i just då…

    Voer verkligen kul att försöka hinna ses nåt i helgen, men det beror ju på hur du mår!

    Tappa inte hoppet för att det dröjer lite längre än du trodde; när du väl är där är det ju värt ett par dagar extra!

  9. Salvia skriver:

    Du borde få en medalj!

    Spruta sig själv… Ryser vid bara tanken.

    Alla som orkar med det du går igenom borde ta mej tusan få medalj. En bara för att livet är så orättvist, och en till för att man lever det ändå.

  10. Anna skriver:

    Menopur kan verkligen förbättra äggkvaliteten, tro mig! För oss blev det så att vi fick 8/12 befruktade ägg mot tidigare 3/7 och 2/6. Kämpa på med sprutorna och belöna dig ordentligt efter varje du tar – jag brukade duka upp riktigt gott fika som det bara var att hugga in på när sprutningen var gjord.
    Kämpa på! Snart är det klart!
    Kram
    Anna

Kommentera

Besökare

  • 142,558 besökare

Om mig

Jag började blogga om barnlöshet och ivf i oktober 2004. Men ett antal försök och en skilsmässa senare har det hänt en del och nu är jag inne på min andra styvfamilj. Bloggen lever vidare men spretar åt olika håll. Vill du läsa mina skyddade inlägg mailar du mig några rader om dig själv och varför du anser att just du ska få läsa mina innersta hemligheter.

Kontakt

