Tinselflickans arkiv

Mattesnille?

När jag gick ut gymnasiet fick jag en fyra i matte. Jag borde fått en femma, men vi var för många i klassen som var duktiga* så det blev bara en fyra. Jag minns att pappa ringde upp och skällde ut matteläraren men till ingen nytta. Gud vad pinsamt…

I alla fall så borde jag vara ganska duktig på matte men det har ändå tagit mig flera dagar att räkna ut att jag ska byta ampull (jag har en på 900ie) i min Puregon-penna på fredag.

Jag har sprutat med 125 ie i tre dagar, därefter 100 ie, vilket jag ska fortsätta med. Så det borde inte vara så svårt att räkna ut att efter åtta dagar är det dags att byta (125 x 3 + 100 x 5 = 875). Ändå har jag klurat och klurat och för det mesta fått det till lördag. Tur att jag dubbelkollade.

Sen har jag tidigare skrivit att jag ska byta ut suprecurflaskan i morgon, men jag känner att det kanske är i senaste laget, eftersom det var en väldigt exakt uträkning. Jag byter ut den i dag i stället för säkerhets skull.

*Den där kurvan ni vet. Statistiskt sett skulle betygsutdelningen i klassen följa normalkurvan, vilket är rent idioti enligt min mening. Det fick i alla fall inte förekomma fler än en eller två femmor i varje ämne.

Postat i:FET och IVF,

No Responses Yet

  1. Beckis skriver:

    Hihi, jag hade också STORA problem med att räkna ut när sjutton jag skulle byta ampull. Fick ta sambon till hjälp 😉 Det är inte lätt. Håller tummarna för dig!

    Känns helt sjukt att jag snart är i mål. Helt overkligt..

    Kram kram

  2. Anonymous skriver:

    Hej!
    Räkna internationella enheter är ju en av mina specialiteter.. den 15:e börjar jag jobba igen så det blir till att gnugga geniknölkarna innan.
    Jag har varit på Baby/mamma-träff idag. I den gruppen finns en liten FET-kille. Jättesöt och fin är han, tänker på er när jag träffar honom.
    Lycka till/Anette.

  3. Bengt skriver:

    Du kanske kan göra en bra formel och använda Geogebra för att lura ut det enkelt…

    http://www.geogebra.at/

    Geogebra är kul att leka med…

  4. Ida Thunberg skriver:

    Det är ju faktiskt helt sjukt att man fann sig i att skolsystemet såg ut på det sättet. Klart 20 personer i en klass skulle kunna ha fått femma i matte, om 20 personer var värda det.
    Nu blir jag nästan upprörd, såhär 11 år efter studenten…

  5. Kattmamman (a.k.a. Bridz) skriver:

    Och det värsta av allt är att systemet inte alls såg ut så, det var bara en stor missuppfattning rakt av.

    Alla i en klass skulle kunna få femmor, men över hela landet skulle betygen fördelas med ett visst antal femmor och ett visst antal ettor. Det var därför centralproven fanns, för att lärarna skulle se hur man förhöll sig till resten av Sverige.

    Tyvärr vad missuppfattningen väldigt utbredd om att bara ett visst antal av varje betyg fick delas ut i varje klass, alla mina lärare trodde också att det var så det skulle gå till.

  6. Anonymous skriver:

    Jag bytte aldrig ampull i förebyggande syfte. I mina båda så fanns det tillräckligt för 1000IE trots att det stod 900IE (tog 200IE per dag) och när det var dags för första bytet så glömde vi bort att byta, hade tänkt göra det eftersom jag avskyr sprutstick. Men det räckte:-)
    Kram & Lycka till Agapanthus (FL)

  7. Tinselflickan skriver:

    Behöver jag nämna att jag fick femma på centralprovet? =/

    Äsch, nu bryr jag mig inte så mycket längre och matte är knappast en stor del av mitt liv.

    Men jag är glad att jag lyckats räkna ut rätt datum, iaf.

    Och du Bengt – jag tror jag skippar Geogebra, trots allt. Förhoppningsvis är detta sista gången jag går igenom det här. Men tack för tipset! =)

  8. Lillan skriver:

    Vår klass hade som tur var en lärare som INTE hade missförstått betygssystemet, så vi hade precis så många femmor som vi var värda!

    När det gäller ampullerna har jag bara fortsatt spruta tills de tar slut… Man ser ju hur mycket man ska ladda med i nästa stick om det skulle ta slut…

  9. Tinselflickan skriver:

    Kruxet är Lillan att jag inte vill behöva sticka mig två gånger samma kväll. Det räcker med ett stick… =)

Kommentera

Besökare

  • 142,558 besökare

Om mig

Jag började blogga om barnlöshet och ivf i oktober 2004. Men ett antal försök och en skilsmässa senare har det hänt en del och nu är jag inne på min andra styvfamilj. Bloggen lever vidare men spretar åt olika håll. Vill du läsa mina skyddade inlägg mailar du mig några rader om dig själv och varför du anser att just du ska få läsa mina innersta hemligheter.

Kontakt

