Tinselflickans arkiv

Adoption

Många tror att man har adoption som ett slags ”sista” alternativ.

För mig är det inte så. Adoption är högst aktuellt, speciellt sedan vi var i Indien och jag fick se alla de små bruna barnen, som såg ut som jag gjorde när jag var liten. Då sög det till i livmodern, kan jag lova. Små blonda, blåögda barn är ju inte riktigt jag.

Men samtidigt så vet vi ju att vi har rätt bra chanser att lyckas få barn med hjälp av IVF. Vi är förhållandevis unga och våra kroppar funkar ju som de ska – förutom det där med barnalstrandet, då då.

Jag tror att det handlar om en mental omställning. Inte att man har adoption som någon slags sista utväg, utan att det gäller att komma dithän psykiskt först. Jag ser adoptionen som en annan valmöjlighet, när jag inte orkar med ivf eller när vi inser att ivf inte funkar.

Sen har min man inte samma funderingar som jag. För honom är det mer att vi ska klara av det här med provrörsbefruktning först, innan han kan ens titta på adoption som ett alternativ. Det måste jag respektera.

Och läget för honom är annorlunda med tanke på att han redan har ett biologiskt barn. Fast jag är ganska säker på att det ger sig med tiden.

Postat i:Barnlöshet,

No Responses Yet

  1. Anonymous skriver:

    Ja det är ju viktigt att känna vad som är viktigt för en själv. När vi gav upp efter att ha försökt att få barn i 7år så valde vi bort ivf & annat, det kändes inte rätt. Vi vet inte heller varför vi inte kan få barn. Valet blev att gå direkt på adoption & nu skulle jag inte ens kunna tänka mig ett biologiskt barn…hur knasigt det än kan låta i andras ögon….öron 🙂

    Millo

  2. Tinselflickan skriver:

    Jag tror det är en avvägning som man noga måste tänka igenom. Men sen tror jag också att det kommer naturligt, att man inser vad som funkar bäst för en själv och ens partner.

    Vi får se hur länge jag orkar med ivf-svängen. Just nu känns det som om jag orkar länge. Men man vet aldrig, det är en väldigt stor psykisk press man utsätter sig för.

  3. crrly skriver:

    Jag tycker att det är så synd att flera länder kräver att man ska visa papper på att man har svårt att få biobarn. Då blir ju adopterade automatiskt ett andraalternativ.

Kommentera

Besökare

  • 142,586 besökare

Om mig

Jag började blogga om barnlöshet och ivf i oktober 2004. Men ett antal försök och en skilsmässa senare har det hänt en del och nu är jag inne på min andra styvfamilj. Bloggen lever vidare men spretar åt olika håll. Vill du läsa mina skyddade inlägg mailar du mig några rader om dig själv och varför du anser att just du ska få läsa mina innersta hemligheter.

Kontakt

