Tinselflickans arkiv

Folsyra

Sedan jag började blöda har jag inte tagit ett endaste vitaminpiller. De säger ju att man ska äta tillskott av folsyra när man vill bli gravid och det har jag gjort i ja, två-tre år nu. Men vid varje mens går luften ur mig och jag glömmer bort tillskotten.

Jag vill ju egentligen maximera chanserna att lyckas men frågan är hur mycket jag ska göra?

Just nu orkar inte jag tänka på folsyra – ja, jag skiter högaktningsfullt i folsyra för tillfället – och ibland vill jag bara supa skallen i bitar men det har jag också slutat med för för mycket alkohol är heller inte bra.

Fast å andra sidan är jag hur lättpåverkad som helst nu när jag inte dricker som jag gjorde när jag var singel så supa skallen i bitar är väl en relativ term. Det räcker med tre glas vin för tillfället.

Jag tror jag ska göra som jag vill. Det är väl bra att maximera sina chanser men jag måste ju leva också.

Dessutom vet jag med mig att jag kommer börja knapra vitaminpiller om en vecka eller två igen.

Postat i:Barnlöshet

7 Responses

  1. Tess skriver:

    Det som är viktigast av allt är att man mår bra och känner att man är i ballans. Så Du vet bäst hur Du ska göra för att må som allra bäst. Jag tycker du verkar ha en sund inställning redan nu 🙂 Känner igen det där med vitaminpillrena, jag var precis likadan…

    Tänker fortfarande på dig. Sköt om dig!

  2. Carnesir skriver:

    Det är tur att jag läser din blog. Jag hade precis glömt att ta vitaminpillret. Ruvar vidare men ärligt talat så känner jag mig inte så hoppfull trots att jag är född optimist.

  3. Kattmamman (a.k.a. Bridz) skriver:

    Vet du Folsyran hjälper inte till med själva möjligheten att bli gravid, däremot kan brist på folsyra resultera i ryggmärgsbråck på barnet. Men äter du varierat är det ingen fara att låta bli ibland, särskilt inte som du byggt upp ett bra förråd under massor av år.

    /Bridz har också ätit folsyra i tre år

  4. baby or not skriver:

    Vill bara säga att jag finns här

  5. Hanna skriver:

    Det är en väldigt fin blogg du har.

    Om ändå det kunde vara någon tröst…

    Jag vet en tjej som väldigt väldigt gärna ville ha barn.

    Hon gjorde inte bara en provrörsbefruktning, eller två, utan snarare sex, sju stycken.
    Hon längtade så väldigt väldigt mycket efter ett barn, men vara nära att ge upp hoppet.

    Hon och hennes man bestämde sig för att göra ett sista provrörsbefruktningsförsök och det lyckades.

    Tvillingar. En av varje.

    Under händer hela tiden…

  6. Tinselflickan skriver:

    Jag börjar kravla mig upp så sakteligen men misslyckanden är jobbiga. Vill inte behöva gå igenom fler utan jag vill gärna lyckas snart.

    Men det är bara att bita ihop och ta nya tag, helt enkelt.

    Tack för att ni bryr er och är kvar och läser – det betyder jättemycket för mig! =)

  7. Astillbe (Busan) skriver:

    Instämmer. Jag minns fortfarande när jag tog min första, på ett sjabbigt hotellrum i Grekland, sommaren 2003. Det var så stort och häftigt då. Vet inte hur många gånger jag blängt på den där jävla burken…

    Inser också att jag glömde ta alla mina piller imorses (som jag packade ner i väskan).

Kommentera

Besökare

  • 142,614 besökare

Om mig

Jag började blogga om barnlöshet och ivf i oktober 2004. Men ett antal försök och en skilsmässa senare har det hänt en del och nu är jag inne på min andra styvfamilj. Bloggen lever vidare men spretar åt olika håll. Vill du läsa mina skyddade inlägg mailar du mig några rader om dig själv och varför du anser att just du ska få läsa mina innersta hemligheter.

Kontakt

