Tinselflickans arkiv

Mera handbok

Jag måste lägga till lite mer info till min handbok, känner jag.

Någon du känner har öst ur sig sin förtvivlan om sin barnlöshet.
Kom inte med hjälpsamma råd om du inte har gedigna kunskaper i ämnet. Har en person kommit till det stadiet där han eller hon är öppen med sin förtvivlan kan du räkna med att de antagligen har försökt rätt länge. Och då kan du också räkna med att han eller hon har rätt bra koll på vilka alternativ som finns. Speciellt om de är i kontakt med en fertilitetsklinik. Det finns inget så frustrerande som när man är ledsen för att man har en sjukdom som gör en barnlös och någon välmenande säger ”Men du, jag läste om ett par som fick barn med hjälp av det och det kosttillskottet, kanske skulle ni prova det”. Chansen är rätt stor att din barnlösa vän redan har provat det mesta. Lyssna i stället, var förstående och sympatisk.

Du har hört talas om ett par som adopterade och sedan fick biologiska barn.
Kul historia. Jag vill inte höra den. Jag har redan hört den många gånger och den ger mig varken stöd eller tröst. Har man inte nått det stadiet där adoption är ett alternativ vill man inte få den serverad som ett sätt att bli gravid. Och har man nått stadiet där adoption är ett alternativ så känns antagligen tanken på att bli gravid rätt främmande. Varje gång jag hör en sådan historia (och jag får höra dem rätt ofta) så känns det som om jag blir skuldbelagd för att jag inte blir gravid. SLAPPNA AV SÅ BLIR DU GRAVID är vad den historien säger till mig. Inte ”det finns hopp längre fram”. Även om det är det som är avsikten.

Filed under: Barnlöshet, ,

Besökare

  • 146 461 besökare

Om mig

Jag började blogga om barnlöshet och ivf i oktober 2004. Men ett antal försök och en skilsmässa senare har det hänt en del och nu är jag inne på min andra styvfamilj. Bloggen lever vidare men spretar åt olika håll. Vill du läsa mina skyddade inlägg mailar du mig några rader om dig själv och varför du anser att just du ska få läsa mina innersta hemligheter.

Kontakt