Tinselflickans arkiv

Lite bakgrundsinfo

Det här med provrörsbefruktning är ett svårt kapitel för dem som inte är inne i den världen. Därför tänkte jag även här skriva en liten ordbok med korta förklaringar.

IVF: Står för ”in vitro fertilisering” och betyder provrörsbefruktning. Kvinnan behandlas med hormoner i ett antal veckor för att stimulera äggproduktionen. Idealet är att hon vid ägguttagstillfället ska ha ungefär tolv mogna ägg. Dessa plockas ut med en tunn nål som förs in i äggstockarna via slidväggen.

Rörliga spermier och ägg förs samman i en odlingsskål så att befruktning kan ske. Efter 2-5 dagar återförs ett eller två befruktade ägg till kvinnans livmoder.

ICSI: Provrörsbefruktning med hjälp av mikroinjektion; en spermie förs in i ägget med hjälp av en nål.

FET: Står för ”Frozen Embryo Transfer”. Vid en provrörsbefruktning (IVF/ICSI) är målsättningen att fler än ett ägg befruktas. När detta är fallet kan befruktade embryon av bra kvalitet frysas ner. Dessa kan återföras efter upptining. Vid FET slipper kvinnan hormonerna som tas vid ett vanligt IVF, ibland kan man göra en återföring i hennes vanliga menscykel. Har hon problem med oregelbundna ägglossningar kan man behöva göra ett stimulerat frysförsök men det innebär ändå betydligt mindre bök och obehag än vid ett färskförsök (IVF).

Vår första ivf gjorde vi i oktober/november förra året. Jag sprejade med nässprejen Synarela i 16 eller 17 dagar för att komma i klimakteriet och nollställa kroppen totalt. Jag fick en blödning 11 dagar efter att jag började spreja, på cykeldag 32, och började spruta cirka fem dagar senare, med 125 ie Puregon.

Ägguttaget gjordes 1 november och då plockades jag på 14 ägg. De tömde 25 blåsor. 11 av de 14 äggen befruktades och tio av dessa fortsatte att dela sig efter första dagen. 3 november fick jag tillbaks ett åttacelligt embryo. 16 november började jag blöda, dagen före testdatum.

Dagen därpå fick jag ett brev från Fertilitetscentrum, de hade lyckats odla en blastocyst av det embryot som inte höll tillräckligt bra kvalitet för att frysas ner efter två dagar. En blastocyst är ett embryo som odlats i fem dagar. Nu är den också i frysen och det är den som vi ska ta till när vi gör vår första FET om två veckor.

Klarar den inte upptiningen får jag vänta en månad på att tina upp ett av våra återstående åtta embryon. Eftersom blastocysten odlats i fem dagar ska den återföras till livmodern fem eller sex dagar efter ägglossningen. Men ett vanligt embryo är odlat i två dagar och således går det inte att återföra en sådan om blastocysten inte klarar sig – det skulle vara försent i min cykel.

Postat i:FET och IVF,

Kommentera

Besökare

  • 142,668 besökare

Om mig

Jag började blogga om barnlöshet och ivf i oktober 2004. Men ett antal försök och en skilsmässa senare har det hänt en del och nu är jag inne på min andra styvfamilj. Bloggen lever vidare men spretar åt olika håll. Vill du läsa mina skyddade inlägg mailar du mig några rader om dig själv och varför du anser att just du ska få läsa mina innersta hemligheter.

Kontakt

