Tinselflickans arkiv

Handbok för vänner till barnlösa

Jag tänkte att det måste finnas dom som undrar hur man beter sig i närheten av mig. För jag är ju så känslig och konstig att jag själv tycker att hälften vore nog. Och ni andra som läser här, som inte känner mig – ja, ni kanske har en kompis som ni tror är ofrivilligt barnlös och är så där lite halvosäkra på hur ni ska vara, om ni ska fråga, och så vidare.

Det är ju högst personligt hur man reagerar, jag kan ju bara tala för mig själv. Men så här skulle jag vilja ha det:

Du tror att din kompis lider av att vara ofrivilligt barnlös.
Fråga inte rätt ut för han eller hon kanske inte vill berätta. I stället kan du kanske beröra ämnet någon gång, men utan att pusha. Om man vill berätta gör man det när man själv tycker att det är dags. Då är det viktigt att du lyssnar och visar intresse.

Du vill höra om din kompis behandlingar.
”Hur går det?” är en av de jobbigaste frågorna man kan få när man inte är beredd på att prata om sina problem. Det är mycket bättre att fråga ”Hur mår du?” så kan den barnlösa själv ta ställning till hur mycket hon eller han vill berätta och det får du respektera. Hur mycket man vill prata beror väldigt mycket på dagsformen.

Du har blivit gravid och vet inte hur du ska berätta det.
Jag personligen skulle uppskatta om du berättade för mig först, lite avsides eller privat, innan du släppte bomben till alla våra vänner/kollegor/släktingar. Så har jag möjlighet att reagera som jag själv vill och ta ställning till det lite för mig själv. När du sedan berättar för alla andra och de oroligt tittar efter min reaktion kan jag glatt le och säga att ”det visste jag redan”.

Du är jätteglad för din graviditet och vill berätta allt för hela världen.
Det är klart att du är superglad! Det ska du vara också – att bli gravid är ett mirakel. Men dina ofrivilligt barnlösa vänner kanske inte vill höra varenda detalj. Nöj dig i stället med att berätta senaste nytt och behåll de andra detaljerna för övriga vänner. Framför allt: gnäll inte om att du mår illa eller att det är tungt och jobbigt – din barnlösa vän skulle mer än gärna byta plats med dig och förstår inte hur du kan klaga över det som är hans/hennes högsta dröm!

Postat i:Barnlöshet, , ,

3 Responses

  1. Adde skriver:

    Tack!
    (Jag har alltid undrat men inte vetat hur jag skall fråga…)

    PS Nya bloggen är jättefin 🙂

  2. Tinselflickan skriver:

    Jag kom på det, att jag gärna skulle vilja att vissa vänner och kollegor visste… Fast de läser å andra sidan inte bloggen, vad jag vet.

    Men i upplysningssyfte tyckte jag att det var en ganska bra idé!

  3. Annika skriver:

    Åh, suverän handbok! Precis lagom lång för att de icke-barnlösa ska orka läsa dessutom… En sån skulle jag behövt under mina hemskahemska år av barnväntan. Ja, till vännerna alltså.

Kommentera

Besökare

  • 142,522 besökare

Om mig

Jag började blogga om barnlöshet och ivf i oktober 2004. Men ett antal försök och en skilsmässa senare har det hänt en del och nu är jag inne på min andra styvfamilj. Bloggen lever vidare men spretar åt olika håll. Vill du läsa mina skyddade inlägg mailar du mig några rader om dig själv och varför du anser att just du ska få läsa mina innersta hemligheter.

Kontakt

